Pagina 9 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2014

PILOOT EN VLIEGTUIG september 2014 9
nieuwe boeken
webSHop
In de webshop van piloot en Vliegtuig kun-
nen oude en nieuwe nummers van het ma-
gazine worden (na)besteld. Ook kunnen er
verzamelbanden worden aangeschaft. te-
vens worden e-books en e-Zines aangebo-
den. Dit zijn digitale uitgaven van boeken als
Luchtvaart 2011 of themaspecials als de
Ongevallen special. Het aanbod wordt con-
stant uitgebreid. n
world direCtory
Het Duitse tijdschrift Flü-
gel der Welt heeft op-
nieuw een lijvige catalo-
gus samengesteld als ty-
pe-oriëntatiegids in zowel
het engels als Duits als
Frans. In de ‘World Direc-
tory of Light Aviation’
worden op 290 pagina’s meer dan 1.000
luchtvaartuigen kort voorgesteld waarbij de
belangrijkste eigenschappen worden be-
schreven. Ook zijn aparte secties opgeno-
men met informatie over motoren, propel-
lers, instrumenten, radio’s, avionica en Gps.
De uitgave kost € 9,50 (exclusief € 5,50
verzendkosten) en is op internet te bestel-
len via https://shop.flying-pages.net. n
beVloGen VerHalen
Dat Waalhaven meer was dan een vliegpark
in de aanloop naar de tweede Wereldoor-
log, is bekend dankzij onder meer fabrikan-
ten als Carley en Koolhoven. Dat het vlieg-
veld een belangrijk doel was in het Duitse
aanvalsplan eveneens. maar hoe ondergin-
gen de op Waalhaven gelegerde luchtschut-
ters, vliegers en het grond-
personeel van de derde
Jachtvlieg Afdeling (3 Ja-
VA) het bombardement
van 10 mei 1940? Op die
vraag wordt in deze publi-
catie een antwoord gege-
ven. Doordat de ervarin-
gen zijn opgetekend uit de mond van mensen
die deze aanvallen daadwerkelijk hebben
meegemaakt, is sprake van een uniek (detail)
document. Het bijzondere karakter ervan
wordt niet alleen onderstreept door tientallen
foto’s uit privéarchieven, maar ook door foto’s
voor, tijdens en na de bombardementen.
N.a.v.: ‘Waalhaven – bevlogen verhalen’, door
Frits Gerdessen en Karel mallan; Lanasta em-
men 2014; IsbN 978-90-8616-135-8; 256
blz.; tientallen zwart-witfoto’s. prijs: € 27,95. n
puberen in de luCHt
piloot Henk Nijdam (1920)
heeft zijn vliegermemoires
te boek gesteld over de pe-
riode van vlak voor de
tweede Wereldoorlog tot
na zijn pensionering in
1976. Het levert bijzondere
verhalen op over een tijd-
perk waarin de burgerluchtvaart zich wereld-
wijd steeds professioneler ging manifesteren.
Nijdams luchtvaartcarrière verliep daarbij via
de FK46 Koolhoven, de tiger moth en de DC
3/C47 naar de DC 6, de De Havilland rapide,
Convairs van het type 240 en 340, de rege-
ringsdakota en de Lockheed electra, om ver-
volgens via de DC8 te eindigen bij de boeing
747-200. Hij verhaalt daarover op een ingeto-
gen, maar uiterst professionele manier. Na-
tuurlijk vinden tijdens ruim 18.227 vlieguren
wel eens incidenten plaats. Zoals die vlucht
waarbij de twee motoren aan de rechter-
vleugel van een Lockheed electra in tegen-
gestelde richting op en neer bewogen, of de
onbedoeld harde oefenlanding met een
DC8 op eelde in 1969 waarbij de linkerbui-
tenmotor de baan raakte en kortstondig in
brand vloog. Al die persoonlijke ervaringen
bieden een fascinerende inkijk in een crucia-
le periode van de luchtvaart. maar minstens
zo belangrijk: dusdanig toegankelijk en leuk
dat iedere luchtvaartgeïnteresseerde dit
boek in één adem uit zal willen lezen!
N.a.v.: ‘puberen in de lucht – belevenissen
van een vliegende pionier’, door Henk Nij-
dam; elikser Leeuwarden 2014; IsbN 978-
90-8954-647-0; 201 blz.; tientallen zwart-
witfoto’s. prijs: € 34,50. n
kolibrie
De Kolibrie was uniek want werd niet aange-
dreven door een centrale motor maar door
twee stuwstraalmotoren aan het uiteinde
van de rotorbladen. De Nederlandse Heli-
kopter Industrie schreef daarmee geschiede-
nis. Van de twaalf productietoestellen gingen
de meeste naar Israël waar ze gebruikt wer-
den als landbouwsproeihelikopter. In Neder-
land droeg de helikopter bij tot ontginning
van de Noordoostpolder dankzij het zaaien
van riet. De levering van 35 gratis Hiller-heli-
kopters uit Amerika en het vertrek van de
hoofdconstructeur in tegenovergestelde rich-
ting, leidden het einde voor dit bijzondere
project in. Dit alles valt te lezen in een 185
pagina’s tellend boek dat meer dan 200
unieke historische foto’s bevat. Voorinteken-
prijs: € 19,95 (later € 24,95). IsbN: 978-
90-821390-4-4. Voor informatie en bestel-
len: elviravanwijngaarden@gmail.com n
internationaal SukHoi Superjet
bek Air uit Kazachstan bestelde tijdens de
Farnborough International Air show 2014
zeven ssJ100-95’s met een standaard-
indeling van 103 stoelen. sukhoi zal binnen-
kort besluiten of deze vliegtuigen nieuw ge-
leverd worden of van elders worden betrok-
ken. sukhoi Civil Aircraft Company (sCAC)
en Ilyushin Finance & Co tekenden voor acht
in 2015 en 2016 te leveren ssJ100-95 Long
range-varianten. Ilyushin Finance & Co
bestelde eerder al twintig ssJ100-95’s bij
sCAC. n
Continental motorS V-6
Continental motors heeft een nieuwe V-6-dieselmotor geïntroduceerd, de CD-300. De zescilinder le-
vert 310 pk (228 kW) en is in amper negen maanden tijd ontwikkeld en gebouwd. met de nieuwe
motor is al een eerste vlucht uitgevoerd in het Duitse Altenburg. Daarvoor was een Cirrus sr22 ge-
schikt gemaakt voor inbouw van de V-6 die een compressieverhouding heeft van 15:1. De motor heeft
single lever control en een elektronisch motormanagementsysteem. Volgens de fabrikant kan met het
motorblok gevlogen worden tot FL250 (7.620 m). Gemikt wordt op marktintroductie in 2016 en een
tbr van minimaal 2.000 uur. Continental motors deelde tevens mee dat na de overname van de
Duitse motorproducent thielert ook de motornamen zullen veranderen. Zo zal de Centurion 2.0s
voortaan als CD-155 en de huidige tD300 als CD-200 worden geleverd. De getallen staan hier voor
het motorvermogen in pk’s, terwijl de aanduiding CD verwijst naar Continental Diesel. n
08-15_Nieuwspaginas.indd 9 18-08-14 14:50