Pagina 78 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2014

78 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2014
Wolfsberg Letecka Tovarna Sparrow
Wolfsberg Letecka tovarna. Dat klinkt
Oost-europees, en dat is het ook. De fa-
brieken van deze vliegtuigconstructeur
zijn nabij praag gelegen. toch gaat het
hier om een belgisch bedrijf uit Genk dat
met de sparrow op de internationale
markt wil gaan scoren. met het ontwerp van de microlight werd in 2012 begon-
nen. Al in januari 2014 volgt Franse toelating.
TAI TFX
De turkse luchtvaartindustrie is ambitieus.
bovendien streeft de regering al jaren naar
contracten waarbij technologieoverdracht
centraal staat. Vandaar dat nauw wordt sa-
mengewerkt met onder meer AgustaWest-
land, terwijl ook de F-16 voor de turkse luchtmacht in turkije werd gebouwd. re-
cent toonde turkish Aerospace Industries een aantal ‘inheemse’ ontwerpen,
waaronder de Hurkus-trainer en de Anka UAV. maar de ambities reiken verder…
Motorzwevend over de Alpen…
Ieder jaar vliegen Arie prevo en ruth van
der pol door europa met de scheibe Falke
motorzwever van Dwarf powered motorgli-
ders. Na eerdere in piloot en Vliegtuig be-
schreven vliegtochten naar schotland, Ier-
land en spanje vlogen de gepensioneerde
zeventigplussers in 2014 over de ‘Grote
bergen’. een tocht via Duitsland, vooral Oos-
tenrijk met als eindbestemming Venetië.
DLR Lamair
ergens lijkt er iets mis met de Lamair van het
Deutsche Zentrum für Luft- und raumfahrt
(DLr). De romp lijkt vrij normaal, maar de mo-
toren achteraan zijn ongebruikelijk groot. boven-
dien zit de huid ervan vol microscopische gaat-
jes. Ook lijkt het net alsof de vleugels per onge-
luk verkeerd om zijn gemonteerd. toch kan dit onorthodoxe ontwerp volgens weten-
schappers van DLr de weg wijzen naar de bouw van vliegtuigen der toekomst.
Fokker Eindecker
De eerste echte jachtvliegtuigen in de eerste We-
reldoorlog werden geproduceerd door Fokker. Zo
was de Fokker eindecker gebaseerd op een Franse
morane saulnier, die werd verbeterd door reinhold
platz en martin Kreutzer. De Oberursel-motor was
een kopie van de Franse Gnome et rhône-motor.
In het begin van de oorlog werd het vliegtuig daar-
om bijna uitsluitend gebruikt als verkenner.
volgende maand colofon
okTobER 2014
(Onder voorbehoud van actuele ontwikkelingen)
piloot en Vliegtuig is een maandelijkse
uitgave van: eisma businessmedia
Celsiusweg 41, 8912 Am Leeuwarden
postbus 340, 8901 bC Leeuwarden
+31(0)88 29 44 800 telefoon
+31(0)88 29 44 850 fax
www.pilootenvliegtuig.nl
egbert van Hes, algemeen directeur
bouke Hoving, financieel directeur
Gerbert tiecken, uitgeef directeur
Uitgever
Gerbert tiecken
Hoofdredacteur
Drs. ruud Vos
r.vos@eisma.nl
Eindredacteur a.i.
michaël Koornneef
michael.koornneef@hetnet.nl
Redactie-adres
postbus 340, 8901 bC Leeuwarden
redactiepilootenvliegtuig@eisma.nl
+31(0)88 29 44 800
Redactie
Goof bakker, Jan Cocheret, Henk Heiden
Columns
Goof bakker, Jan Cocheret,
Hans Heerkens
Redactiemedewerkers
Goof bakker, Jan Cocheret, Henk Heiden, Hans
Heerkens, Dennis Jonker, Wim Kroese, Koen
Aerts, edwin borremans, Ary Ceelen, Wim Das,
stefan Degraef, Henk Duivenvoorden, enrico
evers, Cor van Gent, Hans Heerkens, Jozef mols,
Kees Otten, Harro ranter, roger soupart,
ben Ullings, Hans de Vries, Fred Willemsen
Aan dit nummer werkten mee:
Joris brams, erik brouwer, ramon van Opdorp,
riekelt pasterkamp, thijs postma, maxim
schelfhout en peter van de Zande
Advertenties
patricia van der Werf
p.vanderwerf@eisma.nl
+31 (0)6-20603448
emmy Kusters
e.kusters@eisma.nl
+31 (0)6-22768220
Advertentiecoördinatie
Linda van der Lans
+31(0)88 29 44 855
l.vanderlans@eisma.nl
Marketingcoördinatie
tatjana eerhart
+31(0)88 29 44 844
t.eerhart@eisma.nl
Vormgeving
ZeeDesign
Van Aylvaweg 38, 8748 Ce Witmarsum
+31(0)517 53 16 72
Druk
Drukkerij scholma, bedum
Distributie
betapress, Gilze
Jaarabonnement (12 nummers)
prijs per 1 januari 2014:
Nederland: € 99,50 (incl. btw) p.j.
De abonnementsprijs voor alle landen buiten
Nederland op aanvraag.
Abonnementenservice:
+31(0)88 22 666 48
Abonnementen kunnen op elk gewenst tijdstip
ingaan. Opgave via www.pilootenvliegtuig.nl of
bij onze klantenservice. Abonnementen lopen
automatisch door, tenzij uiterlijk 30 dagen voor
de vervaldatum bij onze klantenservice wordt
opgezegd via telefoonnummer: +31(0)88 22
666 48. Ook voor informatie over uw lopende
abonnement kunt u met onze klantenservice
contact opnemen.
klantenservice
postbus 340, 8901 bC Leeuwarden
+31(0)88 22 666 48
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
piloot & Vliegtuig werkt redactioneel samen met
Flight International, Flugrevue en Aerokurier.
bankrelatie Eisma businessmedia
bV: rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland
postbus 769
8901bN Leeuwarden
banknr: 0335434991
IbAN: NL64rAbO0335434991
bIC: rAbONL2U
Algemene voorwaarden
Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uit-
gave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen
in een geautomatiseerd gegevensbestand, of
openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige
wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door
fotokopieën, opnamen, of enige andere manier,
zonder voorafgaande schriftelijke toestemming
van de uitgever. Op alle aanbiedingen, offertes
en overeenkomsten van eisma businessmedia
b.V. zijn van toepassing de voorwaarden, welke
zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel
te Leeuwarden.
Uitgever en auteurs verklaren dat deze uitgave
op zorgvuldige wijze en naar beste weten is
samengesteld, evenwel kunnen uitgever en
auteurs op geen enkele wijze instaan voor de
juistheid of volledigheid van de informatie.
© 2014 eisma businessmedia
IssN: 1381-1827
adverteerdersindex
Aero Club maritime 38
Adventure Flights 38
Aeglia 6
AIs Vliegopleidingen 3
AsL NV 43
beechcraft Vertrieb und service GmbH 21
bouwbedrijf Geuze 49
CAe Oxford Aviation Academy 25
Driessen-Ass Amsterdam bV 3
Dwarf 49
eisma businessmedia 38,57,72
epst bV 2
Finserve 79
Fly triple-V 49
George de Jong Optiek 6
HeliCentre bv 63
KLm Flight Academy 15
m. Koster & Zonen 80
medical 4 pilots 49
Oostwold Airport 63
pH-ALI.nl 63
pH-LUU bV 38
siefers Opticiëns Drachten bV 38
sky medical Center 63
texel Airport 6
78_volgendnummer.indd 78 19-08-14 14:28