74 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2014
Op het vliegveld van san Francisco in Californië wordt in de zomer van
2013 gewerkt aan het banenstelsel. De runway safety areas (rsA) zijn
te kort en voldoen niet aan de Amerikaanse regelgeving. baan 28L
wordt tussen 24 en 29 juni gesloten. In deze tijd wordt de baandrempel
100 meter verschoven. Hierdoor ontstaat een rsA van 200 meter tus-
sen de zeewering en de baandrempel. Deze verschuiving betekent wel
dat de ILs-glijpad-antenne, naderingsverliching en pApI-lichten moeten
worden verplaatst. In een Notam waarschuwen de Amerikaanse lucht-
vaartautoriteiten dat de ILs-glijpaden van banen 28L en 28r tussen 1
juni en 22 augustus buiten bedrijf zullen zijn. De ILs-localizer blijft ge-
woon beschikbaar.
Vlucht 214
Asiana’s vlucht OZ214 is een dagelijkse lijndienst van seoul-Incheon In-
ternational Airport, Zuid-Korea naar san Francisco International Airport in
de Verenigde staten. een vliegtijd van bijna elf uur.
De ongevalsvlucht wordt uitgevoerd met een zeven jaar oude boeing
777-200. Aan boord bevinden zich 291 passagiers en zestien beman-
ningsleden. Hiermee is het vliegtuig vrijwel helemaal vol.
De primaire bemanning bestaat uit een trainee captain die ervaring op-
doet, en een instructeur/pilot in command. De trainee is pilot Flying, de
instructeur is pilot monitoring.
Gezien de duur van de vlucht zijn er twee reservevliegers aan boord.
De trainee captain is een ervaren piloot. Hij vliegt al sinds 1994 voor
Asiana en is sinds 2007 captain op de Airbus A320. In maart 2013 be-
gint hij zijn omscholing naar de boeing 777. Na de grondschool en si-
mulatortraining gaat hij in juni mee als observator op enkele vluchten.
Vervolgens moet de vlieger conform de Koreaanse regelgeving 20 vluch-
ten en 60 uur met een instructeur vliegen; de zogenoemde Operating
experience. Voorafgaand aan de ongevalsvlucht had hij er acht vluchten
en 33 uur opzitten.
De eerste vier uur van de vlucht worden uitgevoerd door de primaire
bemanning en daarna neemt de reservebemanning het over. De trainee
captain en instructeur proberen wat te slapen in de businessclass zodat
ze vijf uur later uitgerust aan het laatste deel van de vlucht kunnen be-
ginnen.
rond tien uur ‘s ochtends Amerikaanse tijd nemen de vliegers weer
plaats in de cockpit. Ook het laatste deel van de vlucht is de trainee pilot
Op zaterdag 6 juli 2013 verongelukte een Boeing 777-200 van de Koreaanse maatschappij Asiana bij de lan-
ding op San Francisco Airport. Wat was de oorzaak van dit eerste dodelijke ongeval met een Boeing 777?
Vlucht 214 VerONGeLuKt
bIj LANDING Op San FranciSco
OngevAlAnAlySe Door: Harro ranter, the Aviation safety Network – Foto’s/illustraties: Ntsb
74-75-76-77_ongeval.indd 74 19-08-14 08:36