PILOOT EN VLIEGTUIG september 2014 71
Goodyear-luchtschip, de ‘Akron’ uit de jaren twintig.blimp tijdens de tweede Wereldoorlog.
Goodyear bouwde meer FG-1 Corsairs dan Chance
Vought.
GA-2-amfibie was geen verkoopsucces, maar werd
wel veel gekopieerd.
De GA-400 Gizmo werd in 1957 door de U.s. Navy
getest, maar niet geproduceerd.
M.l. Mk.1 utIlIty
in engeland werd door de M.L. Aviation Company Ltd. of Berkshire een opblaasbaar vliegtuig
gebouwd dat de bijnaam ‘Vliegende matras’ kreeg. De correcte naam was M.L. Mk.1 ‘Utility’.
De ontwikkeling begon in 1955 met een contract van het Ministry of supply. Het eerste proto-
type werd getest in 1956, gevolgd door een tweede prototype in 1957. De constructie be-
stond uit een opblaasbare rubber vleugel met rubber schotjes als ribben erin. onder deze
vleugel hing een canvas kar met aan de achterkant een 38 pk-motor met propeller. Het toe-
stel had een topsnelheid van ± 90 km/u. Na 1947 werd er niets meer vernomen van dit pro-
ject.
reluctant phoenIx
De Brit Daniel Perkins maakte een opblaasbaar vliegtuig in 1950. Zijn doel was om een door
spierkracht aangedreven vliegtuig te maken. Zijn reluctant Phoenix maakte in een oude
luchtschiphangaar een paar korte vluchten met grondeffect, maar echt vliegen deed het ont-
werp niet.
Het eerste prototype van de m.L. Utility. rechts een meer uitgewerkt ontwerp.
Het opblaasbare vliegtuig van Daniel perkins.
68-71_opblaasvliegtuig.indd 71 19-08-14 08:35