Pagina 51 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2014

PILOOT EN VLIEGTUIG september 2014 51
zig met de p-8A poseidon, gebaseerd op de 737-800erX. De saab is
een koopje vergeleken bij het boeing-product. Dat snapt boeing ook en
de fabrikant is met een afgeslankte machine gekomen, de msA (mari-
time surveillance Aircraft) op basis van de bombardier Challenger.
ItalIaans
Alenia uit Italië showde haar helikopterlijn, waarbij de bewapende marine
Nh90 opviel. De woordvoerder hield wijselijk zijn mond toen naar de corro-
sieproblemen van de Nederlandse Nh90’s werd gevraagd. bij een beman-
ningslid met een embleem op de schouder, waaruit bleek dat de Italiaanse
marine de heli sh-90 noemt, hebben wij het nog eens geprobeerd. hij vertel-
de dat na elke inzet boven zee de heli wordt gewassen met schoon water.
Alenia toonde twee straaltrainers in de lucht, de m-345het, gebaseerd
op de sIAI s211A. De m-345 gaat de mb-339’s van Frecce tricolori van-
af 2018 vervangen. Ook de grotere en snellere m-346 toonde kunstjes
in de lucht. Dit was het eerste exemplaar van een bestelling van tien
voor de Italiaanse luchtmacht. De luchtmacht van Israël heeft in juli de
eerste m-346 afgeleverd gekregen van een bestelling van 30 exempla-
ren, die lokaal de Lavi worden genoemd. In Italië heeft de luchtmacht
voor de aanduiding t-346A gekozen. een opmerkelijke formatie vond op
de openingsdag plaats: de m-345, de m-346 en de blackshape prime.
turbofans in formatie met een rotax-motortje…
nIeuwkomers
het braziliaanse embraer beloofde in 2016 zijn KC-390 tactisch trans-
portvliegtuig te laten zien, dat eind 2015 de eerste vlucht moet maken.
embraer ziet een vervangingsmarkt van ruim 700 exemplaren wereld-
wijd. het toestel zit in de klasse van de hercules met twee turbofan-mo-
toren, die weliswaar dertig procent meer verbruiken dan een turboprop,
maar wel een veel hogere gemiddelde snelheid mogelijk maken.
een budget-straaljager werd door textronAirLand gepresenteerd: de scorpi-
on, een tweemotorig toestel waar de Zwitsers belangstelling voor lijken te
hebben na het mislukken van de Gripen-bestelling. Kost een F-16-vlieguur
25.000 dollar, een vlieguur in de scorpion kost, volgens AirLand, maar
3.000 dollar.
aIrbus en boeIng
Op civiel gebied was het weer de concurrentieslag van de giganten:
boeing tegen Airbus. Voor het eerst toonde Airbus de A350XWb met
het vierde prototype in de kleuren van Qatar Airways, samen met een
A320, ook in de kleuren van Qatar, een C295, een CN235 maritiem
patrouil levliegtuig en natuurlijk de grote A400m en A380. het was de
bedoeling dat ook de A380 in Qatar-kleuren zou binnenvliegen, maar
een ‘klein afleverprobleem’ stak een spaak in het wiel. Op dag twee
maakte Airbus bekend de A330neo uit te gaan brengen met trent
De AW159 wordt in Groot-brittannië de Wildcat genoemd. het toestel is ontwik-
keld uit de Lynx. De britten hebben 70 exemplaren besteld.
bombardiers op een rij: LearJet 75, Challenger 350, Global express 6000, Q400
voor ethiopian Airlines en een CrJ900 voor American eagle.
De nieuwe AW169 heeft in 2012 de eerste vlucht gemaakt. De 4,5 ton wegende
heli komt tussen de kleinere A109 (1,4 ton) en de grotere AW139 (6 ton).
Voor de eerste keer in europa: de snelle CitationX+. het toestel stak de oceaan
over met een gemiddelde snelheid van 933 km/h.
50-53_farnborough2014.indd 51 19-08-14 08:31