36 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2014
Op het eerste gezicht is het opmerkelijk dat een Colombiaans bedrijf
een dergelijk initiatief neemt, maar het gaat hier feitelijk om een Duits-
Colombiaanse coproductie. Daardoor wordt het allemaal een stuk over-
zichtelijker.
mylius Flugzeugwerk uit bitburg in Duitsland bouwt in de beginfase van
zijn bestaan de mHK-101, die later over wordt genomen door mes-
serschmitt bölkow & blohm als basis voor de bO-209 monsun. Dit is
een volledig metalen trainerlaagdekker, geschikt voor én opleiding én
beperkte aerobatic manoeuvres. Het neuswiel van de bO-209 is intrek-
baar. Het model blijkt zeer populair, maar in 1972 stopt mbb de produc-
tie na ongeveer honderd exemplaren te hebben afgeleverd. er staan dan
nog 200 bestellingen in het orderboek. mbb beslist echter zich uitslui-
tend te gaan toeleggen op de bouw van helikopters.
Failliet
Hermann mylius, die zowel de mHK-101 als de monsun heeft ontwor-
pen, blijft niet bij de pakken zitten. Hij neemt het ‘monsun’-ontwerp te-
rug ter hand en bouwt een nieuwe variant (de my-102), aangedreven
door een AeIO 360-motor van 200 pk en voorzien van een olietoevoer
die langdurige vluchten op de rug moet toelaten. Het model kan krach-
ten van +9/-9G weerstaan. Van dit model werden slechts twee exem-
plaren gebouwd, waarvan er nog eentje rondvliegt in Duitsland.
Daarna ontwerpt mylius de my-103 die als tweezitter wordt aangebo-
den. De monsun was immers niet voldoende ruim om langdurige aero-
baticlessen toe te laten. Daarom wordt de my-103 groter. Wanneer myli-
us overlijdt, is het zijn zoon Albert die samen met enkele collega’s de
my-103 verder afwerkt. Het gaat echter om een ‘proof-of-concept’-mo-
del zodat certificering niet mogelijk is.
In juli 2001 maakt een eerste exemplaar van het prototype, bestemd
voor certificering, zijn eerste vlucht. mylius Flugzeugwerk slaagt erin vijf
exemplaren te verkopen, alvorens de banken de geldkraan dichtdraaien
en het bedrijf failliet gaat. Het Colombiaanse bedrijf Aiming uit medellin
koopt dan de ontwerp- en productierechten op, en neemt Albert mylius
in dienst als consultant bij de bouw van de mylius-ontwerpen.
Aiming (Aero Integration & Manufacturing S.A.S) is een Colombiaans bedrijf dat zich bezighoudt met
de fabricage van vliegtuigonderdelen, waaronder vervangingsonderdelen voor Airbus. Daarnaast stelt
Aiming haar expertise ter beschikking aan amateurvliegtuigbouwers die hulp nodig hebben bij de af
werking van hun kitvliegtuig. Maar het bedrijf komt nu zelf ook met een kantenklare tweezitter, de
My103 Mistral.
AImInG/mylIus MY-103 Mistral
TypebeSChrIjvIng Door: Jozef mols
36-37_mylius-103.indd 36 19-08-14 08:29