PILOOT EN VLIEGTUIG september 2014 19
iCon AirCrAft A5
Icon-oprichter kirk Hawkins heeft zich bij het ontwerp van de Icon A5
laten inspireren door zowel het interieur van ‘high-end’ sportwagens
als door kunststof. De A5 wordt in juni 2008 tijdens de Los Angeles
Motorshow gepresenteerd, en vliegt al op 9 juli 2008 voor het eerst.
Met het ‘proof of concept’ prototype is sindsdien meer dan 700 keer
gevlogen. De A5 wordt aangedreven door een 100 pk sterke Rotax 912
iS. Daarmee zijn kruissnelheden mogelijk tot 105 kts (194 km/h) bij
een vliegbereik van 300 nm (557 km). De tweezitter heeft eeen 116,8
cm brede cabine, is opgetrokken uit koolstofvezel en ontworpen als S-
LSA. De A5 heeft een maximale kruissnelheid van 105 kts (194 km/h),
kan vanaf water en land starten en komt 300 nm (556 km) ver met
een tankinhoud van 75 l.
Dankzij vouwvleugels neemt de spanwijdte van 10,36 m aan land af tot
amper 2,6 m. Combineer deze cijfers met een totale lengte van 7,01 en
een hoogte van 2,16 m en er ontstaat de indruk van compactheid. Icon
gaat uit van een nuttige lading van 195-205 kg (inclusief 20,5 kg baga-
ge) bij een MtOw van 686 kg. Voor starts en landingen moet gerekend
worden op 229 m. Uitstekende ‘seawings’ aan de onderzijde van de
romp vereenvoudigen daarbij uitstappen na het aanmeren. Voor lan-
dingen op land kan een in de romp verborgen landingsgestel met een
druk op de knop worden uitgeklapt.
Hoewel de eerste A5 al in 2011 geleverd had moeten worden, gooit de
crisis roet in het eten. Dankzij extra aangetrokken kapitaal kan echter
een ‘doorstart’ worden gemaakt. Icon toont vervolgens tijdens de EAA
Venture 2014 in Oshkosh Engineering Serial number 1 (ESn-1) die in
juli 2014 voor het eerst vloog. Voorafgaand aan de verwachte FAA-certi-
ficatie in mei 2015 zullen nog twee productieconforme prototypes wor-
den gerealiseerd. ESn-1 is in tehachapi (Californië) gebouwd, maar de
Icon gaat de A5 bouwen in een nieuwe fabriek met een oppervlakte
van 13.000 vierkante meter en een productiecapaciteit van 500 vlieg-
tuigen per jaar. Deze productiefaciliteit wordt in het noordoosten van
Californië in Vacavillle gerealiseerd. Bij de bouw van de LSA zijn tevens
Cirrus Aircraft (kunststoffen rompen) en PCM Innovation (vleugels) be-
trokken. Aan de A5 hang een prijskaartje van US$ 189.00.
sport Aircraft (eLsA) variant terwijl in 2019 de mVp3 ook als gecertifi-
ceerde special Light sport Aircraft (s-LsA) leverbaar wordt. Ondanks de
relatief hoge stuksprijs van us$ 189.000 zijn de initiatiefnemers ervan
overtuigd dat de mVp3 een commercieel succes gaat worden. Al was
het alleen al vanwege het ‘shared ownership’ programma dat integraal
onderdeel vormt van het businessplan.
mvp. Aero mvp3 in het kort
Aantal inzittenden 2
Motor Rotax 912/914, 100 pk
Spanwijdte 10,97 m
Spanwijdte staart 2,44 m
Lengte 7,24-8,1 m
tankinhoud 106 l
kruissnelheid 104 kts (139 km/h)
Overtreksnelheid 41 kts (76 km/h)
klimsnelheid > 1.000 f/min (> 333 m/min)
nuttige lading ruim 200 kg
Bijzonderheden ballistische parachute aanwezig
16-19_outdooradventurers.indd 19 18-08-14 11:41