Pagina 8 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2013

8 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2013
www.pilootenvliegtuig.nl
WEBPERIKELEN
Op www.pilootenvliegtuig.nl kunnen bijna 700
links worden aangetroffen die verwijzen naar
videobeelden.
Videotip van de maand
Brooklands Concorde Simulator
Ook voor deze uitgave geldt: wanneer bij een arti-
kel of nieuwsbericht een staat, is er een link
op de website te vinden.
nieuws & info
nederland
Blackshape Prime
De Blackshape Prime CF300 is door de Itali-
aanse luchtmacht geselecteerd als basistrainer
voor de eerste 150 uur van de vliegoplei-
ding. De CF300 is een nieuw toestel dat is
opgebouwd uit koolstofvezel. Het heeft een
intrekbaar landingsgestel en wordt aangedre-
ven door een Rotax-motor
van 100 pk. Daarmee zijn
kruissnelheden mogelijk tot
300 km/h. Het toestel heeft
een digitale Dynon-cockpit
terwijl standaard ook een
ballistische reddingparachute
is voorzien. De Prime is een
Very Light Aircraft met een
maximaal startgewicht van
472,5 kg. Het ranke toe-
stel ligt ook goed in de civiele markt. Recent
verkocht de nieuwe Benelux-importeur zelf-
vliegen.nl een eerste exemplaar aan een Ne-
derlandse klant. Dat toestel wordt begin 2014
geleverd. In dat jaar wordt ook de eerste van
twintig door de Italiaanse luchtmacht bestelde
CF300’s geleverd. n
Fokker Aerostructures
Fokker Aerostructu-
res gaat voor Airbus
de ontwikkeling en
productie van de
Outboard Flap voor
de A350-1000 ter hand nemen. Outboard Flaps ver-
groten het vleugeloppervlak en de kromming van de
vleugel tijdens het opstijgen en landen van het toestel.
Het ontwerp van de A350-1000 composietenflap is
aangepast vanwege het nieuwe vleugelontwerp en
vanwege de grotere romp. De ontwikkelingsactiviteiten
zijn al begonnen in nauwe samenwerking met Airbus
in Bremen, waar een team van Fokker-ingenieurs sa-
menwerkt met het Airbus-team. De eerste leveringen
zijn gepland in 2015. Het nieuwe contract betekent
werkgelegenheid voor 50 hooggekwalificeerde specia-
listen bij Fokker.
De Outboard Flap voor de A350-800 en A350-900 is
ook ontworpen door Fokker en wordt geproduceerd
in Papendrecht. Door de toekenning van dit contract
wordt Fokker leverancier van de Outboard Flaps voor
alle varianten van de Airbus A350 XWB-familie. De
order wordt daarom beschouwd als een belangrijke
mijlpaal.
Deze overeenkomst bevestigt de positie van Fokker
naar eigen zeggen als specialist in slimme lichtge-
wicht aerostructures. Fokker is ook ‘onderaannemer’
voor de A380 en maakt de Glare Glass Fibre Reinfor-
ced Aluminum romppanelen, de vleugelvoorranden
van thermoplast en bekabelingsystemen voor dit
toestel. n
KLM Cityhopper KLM heeft via leasemaatschappij BOC Avia-
tion zes Embraer E-190’s besteld die zullen
worden toegevoegd aan de Cityhoppervloot.
De toestellen zijn bestemd ter vervanging
van zeven oudere Fokker 70’s. De E-190’s
zullen tussen november 2013 en april 2014
geleverd worden. Na vervanging van de F70’s
bestaat de vloot van KLM Cityhopper uit 28
Embraer 190’s en negentien F70’s. KLM City-
hopper krijgt daardoor de grootste Europese
E-190-vloot. De toestellen bieden plaats aan
honderd passagiers in een enkele klasse. n
Denim ACMI
Denim Air ACMI heeft binnenkort de beschik-
king over drie E-190’s. Nadat in april een
eerste toestel aankwam dat wordt ingezet bij
Flynonstop in Noorwegen, arriveerde recent
de eerste van twee voormalige Gulf Air-
toestellen. Beide Embraers (de PH-DNA en
PH-DNB) zullen voor een periode van een
jaar worden ingezet bij Royal Air Maroc (RAM)
naar bestemmingen in Europa en Noord- en
West-Afrika. De toestellen hebben elk plaats
voor twaalf businessclass-stoelen en 84 in
economy. Denim Air AMCI beschikt momen-
teel over vier Fokker 50’s en twee F-100’s (die
worden uitgefaseerd). De onderneming is in
gesprek met meerdere gerenommeerde lucht-
vaartmaatschappijen over het inzetten van nog
meer E-190’s. (Foto: Denim Air ACMI/Yannick
van den Ben) n
JetSupport
Vliegtuigonderhoudspecialist JetSupport en Stratt+ hebben een consortium opgericht dat gaat
meedingen naar een onderhoudscontract voor de in Nederland vliegende Cougar-helikopters. Het
consortium hoopt vanuit de privésector aan Defensie een Nederlandse bijdrage te kunnen leveren
bij het operationeel in stand houden van deze luchtvloot. Beide bedrijven zullen samen met niet
nader genoemde partners hun diensten aanbieden. De samenwerking tussen beide bedrijven is
gebaseerd op synergie tussen kennis, resources en ervaring met ondersteuning van overheidsope-
raties. n
08-15_Nieuws.indd 8 20-08-13 08:35