Pagina 64 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2013

64 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2013
De MAG-01 is een klein eenzittertje en kan
dus makkelijk in een beperkte ruimte worden
gebouwd. Het toestel neemt ook weinig plaats
in binnen een hangar. Eigenlijk zou je het in
een autobox kunnen stallen, want de vleugels
zijn afneembaar zonder dat daarvoor speciaal
gereedschap noodzakelijk is.
Eenvoud
De constructie van de MAG-01 is eenvoudig,
mede dankzij het gebruik van hout als basis-
grondstof. Enkel de vleugelhoofdligger bestaat
uit koolstofvezel. Voor het landingsgestel wordt
aluminiumbuis gebruikt. Het hoofdlandingsge-
stel is voorzien van trommelremmen. Oor-
spronkelijk werd door de ontwerper een
brandstoftank uit aluminium gebruikt, maar na
enkele vluchten werd die vervangen door een
(zelfgemaakt) kunststof exemplaar.
Gratis
De bouwtekeningen voor de MAG-01 zijn erg
duidelijk en gratis! De ontwerper wilde name-
lijk geen commerciële onderneming oprichten
omdat hij voldoende genot beleeft aan het be-
denken, bouwen en vliegen van nieuwe mo-
delletjes. Je kunt gewoon de bouwtekeningen
downloaden van de website. Die tekeningen
werden gemaakt met Modelcad, een versie
van Designcad voor modelbouwers. De MAG-
01 is zo klein dat je het eigenlijk als ‘groot mo-
delvliegtuig’ zou kunnen beschouwen, en blijk-
baar is Modelcad ruim voldoende voor het
verwerken van de tekeningen.
Motor
Het meest opmerkelijke kenmerk van de
MAG-01 is de motor. Het model werd ontwor-
pen voor ‘elke motor die 25 tot 40 pk levert,
en minder dan 50 kg weegt’. Omdat de ont-
werpers in Frankrijk wonen, valt de keuze dan
uiteraard makkelijk op een Franse automotor.
Zo kan de MAG-01 voorzien worden van een
Citroënmotor uit de befaamde 2-CV die 28 pk
levert bij 3.800 rpm. Ook een standaard Visa-
motor van 650 cc is geschikt, of zelfs de VISA
750. Voor wie geen Franse motor voor het
brandschot wenst, is er nog altijd de DAG 850
cc of een halve Volkswagenmotor van 800 tot
1.100 cc. Een VW 1200 (in minimale versie)
is eigenlijk net iets te zwaar, maar kan toch
nog net gebruikt worden.
Gevoelig
Terwijl het eerste exemplaar van de MAG-01
inmiddels in Frankrijk ingeschreven is in het re-
gister (en gestationeerd staat op Saint Laurent
de Médoc) nadert een tweede exemplaar zijn
voltooiing. De piloten die al met het eerste
exemplaar hebben gevlogen, merkten dat het
vliegtuig bijzonder gevoelig is voor crosswind.
Bovendien is het uitzicht naar voren niet zo
goed, zodat zigzag getaxied moet worden.
Eenmaal in de lucht gedraagt de MAG-01 zich
echter voorbeeldig. Hoeveel projecten er al
zijn opgestart weet niemand, want de bouwte-
keningen zijn gratis, en de ontwerper weet dus
niet wie zijn vliegtuig vervaardigt.
Overigens staat de type-aanduiding ‘MAG’ niet
voor de initialen van de ontwerper, maar wel
voor ‘Magnifique’. Een gezonde dosis chauvi-
nisme is wel kenmerkend voor Franse pilo-
ten.
Zelfbouwprojecten zijn doorgaans geschikt voor ‘conventionele’
vliegtuigmotoren. Af en toe worden ook modellen gelanceerd
met een Volkswagen- of Chevroletmotor krachtbron. Een vlieg-
tuig dat wordt aangedreven door een Citroënmotor is echter
bijzonder. De Franse MAG-01 is er zo eentje.
MAG-01: Frans zelfbouwproject
dooR: JozEf MolS
MAG-01 in het kort
Motor luchtgekoeld, 25 tot 40 pk
Aantal plaatsen 1
Spanwijdte 7,6 m
Lengte 5,4 m
Leeggewicht 168 kg
MTOW 280 kg
Vne 180 km/h
Kruissnelheid 150 km/h
Overtreksnelheid 65 km/h
Internet mag.01.pagesperso-orange.fr
typebeschrijving
64_fransemag.indd 64 20-08-13 08:50