44 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2013
Syd Cohen/Ercoupe 415-D
Het leuke van Oshkosh is dat ze binnenko-
mende historische vliegtuigen zoveel mogelijk
naast elkaar zetten. Op die manier ontstaat de
‘Ercoupe Alley’. Hier staan dertien van deze
markante kistjes op een rij. Syd Cohen staat er
zijn Engineering & Research ERcoupe 415-D
(NC94196) te poetsen. De 70-jarige Cohen
weet van alles over zijn vliegtuig: “Ze is afgele-
verd op 14 mei 1946 en dus een Classic Air-
craft (tussen 31 augustus 1945 en 1955 ge-
bouwd)”. Hij heeft maar een klein stukje hoe-
ven vliegen om op Oshkosh te komen. “Ik
woon in Wausau hier in Wisconsin”. Wat vindt
de voormalige High School Teacher in techni-
sche vakken van de Ercoupe? “I love the
smooth landings she makes”, de makkelijke
besturing zonder pedalen voor de richtingsroe-
ren en natuurlijk het ruime uitzicht in de cock-
pit: “It’s like being in a little fighter.”
Het grootste luchtvaartevenement ter wereld: een typisch Amerikaanse claim. Maar wie het eerste
weekend van augustus op het vliegveld van Oshkosh (Wisconsin) rondloopt, begrijpt hem wel.
Een week lang handelt de drukste verkeerstoren ter wereld met forward air controllers en twee
landingspunten op een baan ruim 10.000 bezoekende vliegtuigen af. Op deze show, die vooral
draait op duizenden vrijwilligers, komt jaarlijks een half miljoen mensen af. Piloot en Vliegtuig
keek er rond en sprak met een aantal piloten over hun vliegtuigen.
Oshkosh: 10.000+ piloten en hun vliegtuigen
dooR: Jan WillEM dE WiJn
airshow
De drukste verkeerstoren ter wereld.
44-47_oshkosh.indd 44 20-08-13 08:43