26 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2013
“Er valt veel lering te trekken uit de mo-
menten na de crash”, zegt IJsseling, fotograaf,
vlieger, en eigenaar van Flying Focus. “Ik maak
al dertig jaar dit soort vluchten, dus er ligt een
boel ervaring bij ons bedrijf. Maar deze crash
heeft toch nog weer een aantal veiligheids-
kwesties aan het licht gebracht.”
Leg uit? “Om te beginnen: ik ben gered door
survival equipment, en de noodzender. Daar
moet ik meteen een kanttekening bij plaatsen.
De laatste generatie ELT’s (emergency locater
transmitter) werkt op 121,5 en de 406 mega-
hertz. In theorie gaat het systeem automatisch
af, door de inwerking van water, en door een
impuls van meer dan 3G. Maar wat mij als re-
gelmatige gebruiker nooit verteld werd, is dat
de 406 met de antenne in het water niet
werkt! Het systeem is dan dus opeens een vo-
rige-generatie-ELT geworden. De EASA en de
fabrikant eisen ook nog eens dat de antenne
aan de bovenkant van het vliegtuig gemon-
teerd wordt. Wil je ‘m aan de onderkant beves-
Voor het interview begint,
word ik even in de wacht
gezet voor een klant.
“We vliegen wel vaker ten
noorden van Helgoland”,
hoor ik Herman IJsseling aan
de telefoon zeggen. Jawel,
het werk gaat door, ook na
het vreselijke ongeluk op de
Noordzee waarbij Flying
Focus chef-vlieger Brien van
Wijk omkwam.
DooR: Goof BakkER – foTo’S: flyinG focuS
know how
Bijschrift
Lering trekken
26-27-28_leringtrekken.indd 26 20-08-13 08:39