Pagina 15 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2013

www.pilootenvliegtuig.nl
SMA
De Franse motorfabrikant Safran heeft tijdens
de EAA AirVenture in Oshkosh het proto-
type getoond van de nieuwe SMA SR460-
zescilinderdieselmotor. Het blok heeft een
cilinderinhoud van 7,5 l, twee turbochargers
en twee intercoolers. Vooreerst wordt een mo-
torvermogen voorzien dat tussen de 330 en
400 pk komt te liggen op maximaal FL 250.
De Safran-directie gaf in 2012 toestemming
de SR460 te ontwikkelen. Het nieuwe blok is
afgeleid van de SR305-viercilinder. De fabri-
kant hoopt in 2015 de certificatie te hebben
voltooid. n
PILOOT EN VLIEGTUIG september 2013 15
EPS V-8
Engineered Propulsion Systems (EPS) uit Wis-
consin heeft een nieuw vloeistofgekoeld ‘flat
fee’ V-8-dieselblok ontwikkeld voor toepassing
in de General Aviation. Het nieuwe compacte
Vision 350-blok heeft een cilinderinhoud van
4.400 cc, een compressieverhouding van 17:1,
een gebruiksklaar gewicht van 298 kg en levert
tussen de 350 en 400 pk. Als brandstof kan
zowel diesel, PJ8 of Jet A1 worden gebruikt.
Volgens EPS is de Vision 350 weliswaar 15-25
kg zwaarder dan een vergelijkbare TIO540 of
Continentals TSIO550, maar wordt dit hogere
gewicht gecompenseerd door twintig tot dertig
procent minder brandstofverbruik en een TBO
van meer dan 2.000 uur. Inmiddels zijn bij
propellerfabrikant Harzell geslaagde proeven
uitgevoerd met zowel van aluminium als van
koolstofvezel gemaakte propellers. Ook is ge-
keken hoe het motorblok zich gedraagt bij het
aandrijven van Harzells nieuwe vijfbladige Ban-
tam-grafietpropeller. Volgens Harzell hoeven
in de Vision 350 geen extra vibratiedempers
te worden aangebracht. EPS heeft inmiddels
twee Cirrus SR22’s aangeschaft voor inbouw
van het dieselblok. Tevens is Dick Rutan aan-
gewezen als testvlieger. n
Lisa Akoya
Kort na de Oshkosh AirVenture 2012 maakte
Lisa Airplanes bekend de ontwikkeling van de
geavanceerde Lisa Akoya tijdelijk te staken.
Door die tijdelijke stop hoopte de fabrikant
financieel orde op zaken te kunnen stellen en
nieuwe geldbronnen aan te boren. Dat is de
directie gelukt nu het Chinese mijnbouwbedrijf
Heima Minin een belang van zeventig procent
in de Franse vliegtuigbouwer heeft genomen.
Het toestel is een tweepersoons MLA met
Rotax-blok (100 pk). Goed voor een kruis-
snelheid van 285 km/h bij een vliegbereik
van 1.300 km en een maximaal startgewicht
van 495 kg. Het bijzondere toestel kan niet
alleen opstijgen vanaf land, maar dankzij zoge-
noemde ‘hydrofoils’ ook vanaf water. Zonder
noemenswaardige aanpassingen kunnen ook
sneeuwlandingen worden gemaakt. Aan het
geavanceerde vliegtuig zou een prijskaartje ko-
men te hangen van 350.000 dollar. Er zijn tot
op heden tien Akoya’s besteld. n
Russian Helicopters
Helikopterconglomeraat Russian Helicopters
heeft tijdens de internationale luchtvaartbeurs
MAKS 2013 een trainingsvariant getoond van
de tweemotorige Mi-28NE Night Hunter aan-
valshelikopter. De nieuwe door Rosvetol ge-
bouwde helikoper zal als Mi-28UB worden ge-
voerd en met dubbele hydramechanische be-
sturing worden uitgerust. Het toestel voltooide
begin augustus een eerste demonstratievlucht
en zal ondanks de specifieke trainingstaken
volledig bewapend inzetbaar zijn. n
Kestrel
Kestrel Aircraft heeft besloten de nieuwe
Kestrel-turboprop in te richten met Garmin
G3000-avionics met drie beeldschermen en
infrarood touchscreenbediening. De turboprop
biedt plaats aan zeven personen. Het kunststof
toestel kan dankzij een Honeywell TPE331-
14GR-turboprop met 1.000 pk motorvermo-
gen een kruissnelheid halen van 595 km/h
op een hoogte van 9.500 m bij een geprojec-
teerd bereik van 2.400 km.
De Kestrel Aircraft Company (KAC) ging in
2010 van start onder leiding van Alan Klap-
meier die in 1984 samen met broer Dave Cir-
rus Aircraft oprichtte. n
08-15_Nieuws.indd 15 20-08-13 08:35