Pagina 56 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09 – 2011
DC-3 en Hercules. De DC-3 is afkomstig van het Franse La Ferté Alais.
56 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2011
OV-10 Bronco en een A330 met aan weerszij-
den een F-16. Daarnaast had men een aan-
trekkelijke mix van tegenstrijdige vliegtuigen
waaronder ook civiele als het Victor Team met
vier Piper Pa-28’s. Andere opmerkelijke vlieg-
tuigen waren een An-2 van de Litouwse lucht-
macht en een An-30 uit de Oekraïne.
Samenwerking niet nieuw
Opmerkelijk was de grote deelname van de
Nederlandse Koninklijke Luchtmacht die niet al-
leen aanwezig was met de Chinook, Apache,
Alouette III en de nieuwe NH-90, maar ook
met twee F-16’s en een PC-7. Mogelijk heeft dit
te maken met de gedachte aan een toekomsti-
ge samenwerking. Zowel in België als in Neder-
land moet in de komende jaren de transport-
vloot verhuizen en wat ligt er dan meer voor de
hand dan tot een gezamenlijke oplossing te ko-
men? Zo zouden de vliegbases Woensdrecht of
Beauvechain een optie kunnen zijn. Samenwer-
king is niet nieuw, in het verleden werd de vlie-
geropleiding al collectief uitgevoerd.
Sluiting Koksijde?
Voor de basis Koksijde is de toekomst onzeker.
De vijf Seakings van het 40ste Smaldeel zijn
aan het einde van hun levensduur. De eerste
is al opgenomen in de museumcollectie in
Brussel. In de komende jaren worden de heli-
kopters vervangen door de NH-90’s. Wat er
met de drie Alouette’s gaat gebeuren is ondui-
delijk. Waarschijnlijk blijven deze nog wel enke-
le jaren in dienst. De druk om Koksijde te slui-
ten is groot, een vliegbasis open houden voor
een paar helikopters wordt steeds moeilijker
verdedigbaar. Wellicht krijgt men dan een ei-
gen hoek op Oostende Airport.
Florennes
De Belgische luchtmacht ondergaat net als alle
andere luchtmachten in Europa grote verande-
ringen. De laatste jaren werden vliegbasis weg-
bezuinigd en squadrons opgeheven. In verklein-
de vorm zal de pensioengerechtigde leeftijd
niets anders betekenen dan een uitdaging voor
de toekomst. Of er nog een vliegshow op Kok-
sijde komt is onzeker, volgend jaar moeten we
er voor naar de vliegbasis Florennes.
Het Franse EAC00-314 op Tours viert zijn 50
jarig jubileum en voorzag een van zijn Alpha-
jets van een passend kleurenschema. Het toe-
stel nam op beide dagen deel aan de airshow
op Koksijde.
airshow
Ooit was de Stampe SV-4 het standaardvliegtuig voor de beginopleiding. Hier vliegt het toestel in
formatie met diens opvolger, de Marchetti SF-260 ‘Mike’.
DOOR: COR VAN GENT EN JACK BOSMA
De fraaie F-16AM van het Solo Display Team
heeft Kleine Brogel als thuisbasis.
De Saudi Hawks met de gelijknamige vliegtui-
gen waren het meest exotische team dat
deelnam. Hun aanwezigheid getuigt van de
hoge kwaliteit van deze Belgische airshow.
54-55-56_65 jaar Belgische luchtmacht 16-08-11 13:40 Pagina 56