PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2023 69
HET VLIEGTUIG
Type Boeing 737-275C Advanced
Registratie N810TA
Constructienummer 21116/427
Eerste vlucht 23 juli 1975
Motoren 2 x Pratt & Whitney JT8D-9A
Vlieguren 72.871
Landingen 69.446
DE BEMANNING
Captain
Vliegervaring 15.781 uur
Op type 871 uur
Copiloot
Vliegervaring 5.272 uur
Op type 908 uur
Bron: NTSB, DCA21FA174
Het wrak wordt gelicht.
Interne schade aan de motor.
breken van twee bladen van de hogedrukturbine. Door roestvorming
was de sterkte van deze bladen verzwakt tot het punt waarop ze braken.
De analyse benadrukt het belang van effectieve communicatie en sa-
menwerking tussen de cockpitbemanning in noodsituaties, evenals de
noodzaak om informatie te verifiëren en correct te identificeren. Het on-
derstreept ook het belang van een grondige training en naleving van
procedures voor noodsituaties.
RHOADES
Na het ongeval komt Rhoades Aviation onder een vergrootglas te lig-
gen bij de Amerikaanse toezichthouder FAA. Een audit brengt een
veelvoud aan ernstige problemen aan het licht. Het veiligheidsmana-
gementsysteem wordt slecht gebruikt en op het gebied van onder-
houd is er ook van alles mis. Zo worden twee Boeing 737-200’s op
negenhonderd vluchten gebruikt, zonder dat deze vliegtuigen zijn op-
genomen in het onderhouds- en inspectieprogramma van de maat-
schappij.
Een andere 737 wordt op 33 vluchten ingezet, terwijl het toestel for-
meel niet luchtwaardig is in verband met gebreken aan compressorbla-
den.
Deze en andere zware aantijgingen leiden er uiteindelijk toe dat de
Amerikaanse overheid in mei 2023 het certificaat van Rhoades
intrekt.
66-67-68-69_incidentanalyse.indd 69 17-07-2023 16:46