66 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2023
We maken een sprong terug in de tijd, naar 1989, omdat het ongeval bij
Hawaii niet de eerste keer was dat piloten bij een storing moeite heb-
ben om de falende motor vast te stellen. Op 8 januari 1989 steeg Bri-
tish Midland Airways vlucht 092, een Boeing 737-300, op vanaf
London-Heathrow Airport voor een vlucht naar Belfast, Noord-Ierland.
Ongeveer dertien minuten later voelden de piloten een trilling en roken
ze een brandgeur in de cockpit. Een van de fanbladen van de linkermo-
tor was gebroken.
De bemanning dacht dat de rechtermotor beschadigd was en vermin-
derde het vermogen. De trillingen stopten en de rechtermotor werd uit-
geschakeld. Vervolgens besloot de bemanning om uit te wijken naar
East Midlands Airport. Op 900 voet, 2,4 zeemijl van de drempel van de
baan, verminderde het vermogen van de linkermotor plotseling. Toen de
snelheid onder de 125 knopen (232 km/h) zakte, raakte het toestel
overtrokken. De Boeing raakte bomen, kwam vervolgens neer op de
snelweg M1 en knalde tegen een talud, 900 meter voor de baan. In to-
taal kwamen 47 van de 126 inzittenden om het leven.
De onderzoekscommissie concludeerde dat de piloten niet deden wat
ze in de training hadden geleerd. Ze bepaalden zonder controle van de
instrumenten welke motor de storing was, en kozen daardoor de ver-
keerde.
2021
Fast forward naar 2021. In Hawaii opereert de luchtvaartmaatschappij
Rhoades Aviation, die zakendoet onder de naam Transair. De maat-
schappij vliegt vracht met een vloot van Short 360’s en Boeing 737-
200’s. Een van deze 737’s, de 46 jaar oude N810TA, pendelt meerdere
keren per dag heen en weer tussen Honolulu op het eiland Oahu en
Kahului op het eiland Maui. Dit is een afstand van 161 km die in gemid-
deld 23 minuten wordt afgelegd.
Ook voor de nacht van 2 juli 2021 staan er weer meerdere vluchten op
het programma onder het callsign Transair 810. De eerste vlucht staat
gepland om 01:00 uur, maar het laden van de 9000 kilo vracht duurt
langer dan gepland.
Op 2 juli 2021 maakt een Boeing 737-200 vrachtvliegtuig een noodlanding in de zee bij Hawaii na een
motorstoring. De bemanning maakte een vergissing in het vaststellen welke motor precies een storing
gaf. Beide piloten overleefden de crash. De grote vraag is: hoe konden ze zo’n fout maken? Piloot &
Vliegtuig duikt in het eindrapport van de National Transportation Safety Board (NTSB) om te kijken wat
hier precies gebeurde.
NOODLANDING OP ZEE
ONGEVALSANALYSE Door: Harro Ranter, the Aviation Safety Network – Foto’s: NTSTB
66-67-68-69_incidentanalyse.indd 66 17-07-2023 16:46