Pagina 58 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2023

58 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2023
EINDE OEFENING
Tal van chartermaatschappijen werden opgericht en vlogen bollen-
toeristen op Rotterdam. Sommige bleven jarenlang bestaan, ande-
ren amper een jaar. Grootste spelers waren Channel Airways, Bri-
tish Midland, Dan Air, Invicta en Brittannia Airways. Kleinere maat-
schappijen met vaak enkele vliegtuigen waren onder meer West-
point, BKS, Autair, Skyways, Cambrian, Northeast en Monarch. De
vliegtuigen werden steeds groter, tot halverwege de zeventiger ja-
ren Dan Air en Channel Airways met de De Havilland Comet kwa-
men. Rond deze tijd verloor het pond sterk in waarde en maakten
de ferryschepen een snelle opmars. Het fenomeen ‘bollenvluch-
ten’ kwam snel ten einde. Op Schiphol kwamen ook wel ‘bollen-
vluchten’, maar die waren van ondergeschikt belang. Het speelde
zich voornamelijk op Rotterdam af.
HISTORIE Door: Cor van Gent
liet als laatste DC-4 de G-ASPM de vloot. Het was tevens de laatste DC-
4 die uit het Britse civiele register verdween.
DREIGEND FAILLISSEMENT
In januari 1973 beschikte Invicta Airways over zes Vanguards, maar was
de financiële situatie zo slecht dat een faillissement dreigde. Air Holding
haalde haar vijf aan Invicta geleasede Vanguards terug en zette ze in op-
slag op Lydd Airport. Redding kwam in februari 1973 toen de European
Ferries Group een belang van 76 procent in Invicta verwierf en een over-
eenkomst met Air Holdings aanging om de Vanguards op uitgestelde
termijn te kopen. Daarop keerden de Vanguards terug naar Manston en
leken de moeilijkheden voor Invicta opgelost. Niets was minder waar,
want op 10 april verongelukte de Vanguard G-AXOP bij Solothurn in
Zwitserland. Het toestel vloog tegen een heuvel waarbij van de 145 pas-
sagiers er 108 om het leven kwamen. Een zware klap voor een relatief
kleine maatschappij die net een dreigend faillissement had overleefd.
STRAALTIJDPERK
In 1974 trad Invicta het straaltijdperk binnen met de komst van een
Boeing 720B. Het toestel werd op 10 mei gekocht door de European
Ferries Group, onderging twee maanden lang een modificatieproces in
de Verenigde Staten en werd bij terugkeer in de vloot van Invicta opge-
nomen. Het toestel werd een jaar later alweer afgestoten en is het enige
type dat Rotterdam Airport nooit heeft aangedaan. Vooruitlopend op de
uitfasering van de Vanguards werd op 13 december een Bristol Britannia
gehuurd van Monarch Airlines. Ook beschikte Invicta rond deze tijd over
een Piper Aztec om elders piloten te kunnen wisselen of om een repa-
ratieploeg over te vliegen naar een veld waar een toestel met technische
problemen stond.
GELEASEDE BRITANNIA’S
In mei 1975 kondigde European Ferries aan zich eind oktober terug te
trekken uit de luchtvaartactiviteiten. Het betekende dat Invicta voortijdig
afstand moest doen van de Vanguards die allen verkocht werden. De
laatste passagiersvlucht werd gemaakt door de G-AXOY vanaf Luton op
26 oktober. Nog in datzelfde jaar werden de ‘goodwill en activa’ van In-
victa in december gekocht door Universal Air Transport Sales Ltd en
werd met IAS Cargo Airlines een overeenkomst gesloten om twee Bri-
tannia’s te leasen. Over de navolgende jaren kunnen we kort zijn: het
betrof een komen en gaan van geleasede Britannia’s. Enkel de 5Y-AZP
werd op 7 januari 1977 gekocht en opnieuw geregistreerd als G-ANCF.
Doorgaans vloog men jaarlijks met twee Britannia’s, enkel in 1976 gaf
de vlootlijst drie toestellen te zien.
HET EINDE
In 1980 werd Invicta verkocht aan Horatio de Gama Rose, een zaken-
man uit Kenia. Oprichter Hugh Kennard verliet het bedrijf. Het jaar daar-
op ging De Gama Rose in onderhandeling met Redcoat Air Cargo over
de overname van Invicta. Door het faillissement van Redcoat in decem-
ber 1981 liepen die plannen op niets uit. Op 8 april 1982 maakte De
Gama Rose bekend dat Invicta insolvent was en werden de curatoren
ingeschakeld. Dat maakte een einde aan een luchtvaartmaatschappij die
zich veel op Rotterdam liet zien en samen met Channel Airways in het
voorjaar met vele toestellen het platform domineerde.
Bristol Britannia.
Boeing 720B. (Foto: H. Boele)
56-57-58_invicta.indd 58 18-07-2023 11:26