Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2023 5
Op het moment dat de laatste hand aan deze
Piloot en Vliegtuig wordt gelegd, is het licht
voor Zweden op groen gegaan om toe te mo-
gen treden tot de NAVO. Turkije dwarsboomde
het Zweedse lidmaatschap een tijd. Finland
kon in april al aan boord van de verdragsorga-
nisatie worden verwelkomd. Lange tijd hield
Finland zichzelf buiten de NAVO, omdat het
buurland Rusland niet tegen de haren in wilde
strijken. Na de inval van Rusland in Oekraïne
kiezen de Noord-Europeanen eieren voor hun
geld.
Ik moest aan deze huidige ontwikkelingen
denken toen ik de historische bijdrage van
Thijs Postma las (pag. 62). Dat gaat over de
pogingen van Finland eind jaren dertig van de
vorige eeuw om een eigen jachtvliegtuig te
ontwikkelen. De Finnen hadden al veel baat
gehad van de in licentie gebouwde Fokker
D.21’s. Maar het eigen vliegtuig, de ‘Myrsky’,
moest de Russische dreiging nog beter het
hoofd kunnen bieden. Hoe reëel die dreiging
was, bleek eind november 1939 toen Rusland
Finland binnenviel en zo de Winteroorlog be-
gon. De Myrsky was er nog niet en Finland
moest halsoverkop vliegtuigen uit de VS,
Frankrijk, Groot-Brittannië en Italië in huis ha-
len om de Russen te kunnen bestrijden. De
parallellen met wat er zich momenteel in Eu-
ropa afspeelt, zijn overduidelijk.
Als we in plaats van terug juist even vooruit in
de tijd kijken, zien we stedelijke gebieden waar
passagiersdrones van hot naar her vliegen.
Toekomstmuziek? Tijdens de Paris Air Show
die in juni gehouden werd, hadden de zoge-
noemde eVTOL-fabrikanten voor het eerst hun
eigen beurshal. Het is een miljardenindustrie
waar nog niets in wordt verdiend. De kosten
gaan voor de baten uit. Dat er afvallers zullen
zijn, is klip en klaar. Lang niet alle ontwerpen
komen op de markt en ongetwijfeld vallen er
ook prominente spelers om. In Parijs leggen
enkele ‘grote jongens’ aan Piloot en Vliegtuig
uit waarom zíj denken de komende jaren met
passagiersvluchten te kunnen starten (pag.
24).
Terugblikken in de tijd kan fascinerend zijn.
Vooruitkijken ook!
Voor- en achteruitkijken
‘Parallel-
len met
het
verleden’
On the job
22 Hans Wittenberg Luchtvaartfysioloog test G-krachten
Ontwikkelingen
27 Regels voor VTOL’s FAA doet voorstel voor certificatie
28 Antwerpen Airport Luchthaven honderd jaar oud
Pilot report
16 Bristell B8 Nieuwe potentiële bestseller
Status report
45 DHC-6 Twin Otter Herintroductie als Classic 300-G
52 Extra Aircraft Extra 330-SX Nog hoger aerobatic niveau
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
Steven van den Berg
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
s.vandenberg@eisma.nl
32 Leden van de Vliegclub Seppe
wilden in analogie met de beroemde
Elfstedentocht bewijzen dat het
mogelijk is om elf vliegvelden in Ne-
derland te bezoeken én toch voor het
donker thuis te zijn. Begin juni voer-
den elf goed voorbereide vliegers het
‘rondje Nederland’ uit, waarbij uiter-
aard Friesland niet kon worden over-
geslagen. Wordt de Elfveldentocht
een jaarlijks terugkerend evenement?
46 De Italiaanse fabrikant Tecnam viert dit jaar een aantal
bijzondere jubilea. Zo is niet alleen de honderdste geboorte-
dag van medeoprichter Luigi Pascale herdacht, maar ook de
vijfenzeventigste verjaardag van de komst van het allereerste
vliegtuig (de P48 Astore) en het dertigjarig bestaan van de
P92. Tecnam mag dan nog altijd een familiebedrijf zijn, de Ita-
liaanse producent is een internationale topspeler van formaat.
Door: Steven van den Bergwww.pilootenvliegtuig.nl
66 Op 2 juli 2021 maakt een Boeing 737-200 vracht-
vliegtuig een noodlanding in de zee bij Hawaii na een mo-
torstoring. De bemanning maakte een vergissing in het vast-
stellen welke motor precies een storing gaf. Beide piloten
overleefden de crash. De grote vraag is: hoe konden ze zo’n
fout maken? Piloot & Vliegtuig duikt in het eindrapport van
de National Transportation Safety Board (NTSB) om te kijken
wat hier precies gebeurde.
04-05_inhoudsopgave.indd 5 18-07-2023 12:07