Pagina 49 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2023 49
dere elektromotoren worden aangebracht. Het ontwerp van de zoge-
noemde Tecnam X-57 Maxwell is gebaseerd op de veronderstelling dat
de bestaande elektrische voortstuwingstechnologie geavanceerd genoeg
zou zijn voor integratie. Maar de onderzoekers ontdekken dat die aanna-
me onjuist is, omdat veel van de noodzakelijke subsystemen niet vol-
doende doorontwikkeld zijn om veilig te kunnen vliegen. Reden voor
NASA om in juni 2023 de beëindiging van het programma per eind
2023 aan te kondigen.
Vrijwel gelijktijdig deelde Tecnam mee dat het P-Volt-programma tijdelijk
wordt gestaakt. Binnen dit project besloten Tecnam, Rolls-Royce en de
Noorse luchtvaartmaatschappij Widerøe eind november 2021 werk te
maken van het elektrificeren van de P2012. Het doel was om het toe-
stel in 2026 als P-Volt in Noorse dienst te laten treden. Maar bezorgd-
heid over de prestaties van de batterijen aan het einde van hun levens-
duur en het effect daarvan op de acceptatie van deze technologie door
de industrie, leidden tot het besluit pas op de plaats te maken.
HYBRIDE
In 2018 haakt de fabrikant met een P2010 aan bij het Europese project
High Power High Scalability Aircraft Hybrid Powertrain (H3PsEU). Het
toestel met een parallel hybride aandrijving vliegt op 21 december 2021
voor het eerst. Tecnam verruilt bij deze ‘Twenty Ten’ de gebruikelijke 180
pk sterke Lycoming IO-360-motor voor een 140 pk sterk Rotax 915 iS-
blok en een 40 pk sterke elektromotor van Rolls-Royce. Deze combina-
tie moet tien tot dertien procent brandstof gaan besparen, twintig tot
dertig procent minder CO2 uitstoten dankzij loodvrije autobrandstof en
twintig procent minder geluid produceren.
FAMILIEBEDRIJF
Na de dood van Giovanni Pascale neemt diens zoon Paolo de leiding bij
Tecnam over, daarbij geruggensteund door ‘oom’ Luigi Pascale. Als deze
op 14 maart 2017 op 93-jarige leeftijd overlijdt, verliest Tecnams Re-
search en Design Team, onder meer verantwoordelijk voor de ontwikke-
ling van zowel de P2006T, P2010 en P2012, een bijna onmisbare inspi-
ratiebron.
Het concern wordt tegenwoordig geleid door Paolo Pascale, daarin bijge-
staan door zijn zoon Giovanni in de rol van commercieel directeur. Ande-
re leden van de Pascale-familie leiden onder meer de werknemersvlieg-
opleiding en de boekhoudafdeling. De invloed van de familie is duidelijk
vanaf het moment dat nieuwe medewerkers worden aangenomen. Gio-
vanni Pascale over het aannamebeleid: “De eerste klant is de familie Pas-
cale zelf, dus ze moeten de dingen doen zoals wij dat willen.”
Giovanni (l) en Paolo Pascale.P-Mentor.
P2002. P2010.
P2008. Astore.
46-47-48-49_tecnam75.indd 49 18-07-2023 11:25