Pagina 48 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2023

48 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2023
INDUSTRIE Door: Ruud Vos – Foto’s: Costruzioni Aeronautiche Tecnam
Het vliegtuig is gemaakt van plaatstaal en buisvormig aluminium. In eer-
ste instantie worden de prototypes uitgerust met tweetakt Rotax
582-motoren, maar al snel wordt overgeschakeld naar de 100 pk sterke
Rotax 912 ULS en de even sterke Lycoming IO-233 viertakt krachtbron-
nen. Met deze kleine tweezitter die op 14 maart 1993 voor het eerst
vliegt, wordt de basis gelegd voor het huidige succes van de Italiaanse
fabrikant. Alle veertien P92-varianten zijn samen goed voor ruim een
derde van de ongeveer 7.500 vliegtuigen die sinds 1993 bij Tecnam zijn
gebouwd.
Het modelpalet wordt nadien gestaag uitgebreid en aangevuld. Het be-
staat in 2023 uit de P92 Echo Mk II, P2002 Sierra Mk II, P2008 JC,
Astore, P2010 (ook in The Gran Lusso-uitvoering) en de nieuwe P-Men-
tor trainer. Het tweemotorige palet bestaat uit de Rotax aangedreven
P2006T (ook leverbaar als Special Mission Platform, SMP) en de P2012
Traveller die ook geleverd wordt als P2012 STOL en als Sentinel SMP.
KOOLSTOFVEZELS
Hoewel Tecnam al in een vroeg stadium met koolstofvezels experimen-
teert, duurt het tot 2009 voordat dit in de productiepraktijk wordt ge-
bracht bij de in eerste instantie voor de Amerikaanse LSA-markt ontwik-
kelde P2008. Bij dit toestel zijn de romp en het verticale staartgedeelte
gemaakt van koolstofvezels, terwijl de hoofd- en staartvleugels en de
staart van aluminium zijn. Het biedt de fabrikant de mogelijkheid te ko-
men met meer vloeiende, en daardoor meer aerodynamische ontwer-
pen. De tot P2008 doorontwikkelde P2008JC wordt in oktober 2013
getooid met het EASA CS-23-certificaat waardoor het toestel ook als Very
Light Aircraft (VLA) kan worden ingezet als lesvliegtuig.
Diezelfde mix van composiet en aluminium kan ook bij de vierpersoons
P2010 worden aangetroffen die in 2011 geïntroduceerd wordt en op 15
april 2012 voor het eerst vliegt. Ditmaal geen Rotax-variant voor het
brandschot, maar een 180 pk sterke luchtgekoelde Lycoming IO-360-
M1A. Het toestel krijgt in mei 2020 gezelschap van de turbocharged
aangedreven Continental CD-170 Jet A1-variant met een vermogen van
170 pk. In 1922 volgt de eveneens CD-170 aangedreven Gran Lusso,
die door Tecnams Centro Stile op een hoog ergonomisch en luxueus
plan is getild.
TWEEMOTORIG
Met de vierpersoons P2006T betreedt Tecnam in 2007 het tweemotori-
ge tijdperk. De Rotax 912S3 aangedreven metalen hoogdekker met in-
trekbaar landingsgestel blijkt al snel een schot in de roos. Het toestel is
niet alleen goedkoper in gebruik dan trainers als de Piper Seminole,
maar is ook nog eens veelzijdiger waardoor het ook als missievliegtuig
wordt aangeboden. Sinds de EASA-certificatie in 2009 zijn er tot op he-
den ongeveer 750 geleverd.
De P2012 Traveller lijkt door zijn grootte een vreemde eend in de bijt: er
kunnen tot twaalf inzittenden aan boord. Dat het toestel er is, is te dan-
ken aan de Amerikaanse regionale luchtvaartmaatschappij Cape Air die
op zoek was naar een vervanger van ruim tachtig sterk verouderende
Cessna 402 twins. Piper en Cessna zagen hier geen brood in, maar als
de Amerikanen in 2009 met deze vraag bij Tecnam aankloppen, pakken
de Italianen de handschoen op. Mede dankzij Italiaanse overheidsfond-
sen kan in 2011 tijdens de AERO van dat jaar de komst van de Traveller
worden aangekondigd, aangedreven door een luchtgekoelde Lycoming
TEO-540C1A. Na een eerste vlucht op 21 juli 2016 volgt de EASA-certi-
ficatie in maart 2019, terwijl de Amerikaanse certificatievariant in augus-
tus van dat jaar wordt uitgereikt. Cape Air, dat honderd Travellers bestel-
de met opties op nog eens vijftig, begint vervolgens eind februari 2022
met de eerste lijnvluchten met de P2012.
En ook hier is sprake van veelzijdigheid, want de P2012 is ook leverbaar
als STOL-variant (landen en stijgen vanaf korte banen) en als Sentinel
SMP (voor speciale missies). In juni 2023 komen voor de Traveller ook
Continental GTSIO-520-S-motoren beschikbaar, een versie die speciaal
door Continental voor de Traveler wordt geïntroduceerd.
TECHNOLOGIE-DEMONSTRATORS
De Italiaanse fabrikant focust niet alleen op serieproductie en het op peil
houden van het eigen modelpalet. Zo begint in 2015 de samenwerking
met de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA binnen het zoge-
noemde Leading Edge Asynchronous Technology (LEAPTech) program-
ma. Hiervoor stelt de Italiaanse fabrikant een P2006T beschikbaar. NASA
zal voor het toestel een nieuwe koolstofvezel vleugel laten ontwerpen
met een spanwijdte van 9,45 m waarbij in de vleugelvoorranden meer-
P92 Echo. P92 Echo MKII.
P2006T. P2012 Traveller.
46-47-48-49_tecnam75.indd 48 18-07-2023 11:25