PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2023 47
nische schema’s wordt het herbouwen tot een werkend exemplaar een
lang traject van uitproberen en vastlopen. Maar in 1948 wordt het door-
zettingsvermogen beloond en klinken tot schrik van de buurt in de Via
Tasso de eerste luide verbrandingsklappen uit een herbouwd exemplaar,
dat tot ieders verrassing behoorlijk regelmatig blijkt te draaien.
Weer drie jaar later is het eerste vliegtuig een feit, de door de Pascales
zelf ontworpen en door een 65 pk sterke Continental A65 aangedreven
tweepersoons P48 Astore. Dit vliegtuig legt ook de basis voor de latere
typeaanduidingen waarbij de ‘P’ voor Pascale staat en het getal voor het
jaar waarin het betreffende toestel is ontworpen. De P48 vliegt in 1952
voor het eerst, gevolgd door de P52 Tigrotto en de eenzits P53 Aero-
scooter.
PARTENAVIA
Na het behalen van zijn privébrevet ontwerpt Luigi Pascale de razend-
snelle P55 Tornado waarmee de Giro di Sicilia race gewonnen wordt.
Die winst, en de daaruit volgende erkenning, leidt in 1957 tot de oprich-
ting van Aviation Partenopea (Partenavia) en de komst van de in serie
gebouwde P57 Fachiro, aangedreven door een Lycoming O-320 (150
pk), waarvan er uiteindelijk 37 zouden worden gebouwd in vier verschil-
lende versies.
Deze uit stalen buizen en vliegtuiglinnen opgetrokken P57 ligt aan de
basis van de geheel metalen Fachiro III die in 1965 vliegt en in 1967 als
Partenavia P.64B/P.66B Oscar op de markt komt. Daarvan worden er
uiteindelijk 312 gebouwd. Dat dit model min of meer tijdloos is, blijkt in
2014 als het Italiaanse Vulcanair (sinds 1999 de opvolger van Partena-
via) de V1.0 introduceert. Hoewel gepresenteerd als ‘nieuw’ model, zijn
de ontwerpkenmerken duidelijk herleidbaar tot die van de halve eeuw
oudere P64.
In 1968 zet Luigi Pascale de eerste ontwerpschetsen voor de P68, Par-
tenavia’s eerste tweemotorige zeszitter die op 25 mei 1970 voor het
eerst vliegt. In 1973 volgt de langere P68B Victor, gevolgd door de P68
Observer (1980) en de eerste turbopropaangedreven AP68TP-300
Spartacus. De serieproductie van de P68 vindt vanaf 1974 plaats in een
nieuwe fabriek in Casora in de omgeving van Naples Capodichino Air-
port waar uiteindelijk ruim 430 P68’s in tien verschillende uitvoeringen
van de band rollen.
Partenavia wordt in 1981 onderdeel van Aeritalia, een concern waarin
zich dan ook vliegtuigfabrikant Fiat Aviazone bevindt. Die overname wekt
onvrede op bij het kernteam van Partenavia, dat uiteindelijk uit het be-
drijf stapt. En zo wordt in 1986 Costruzioni Aeronautiche Tecnam (Tec-
nam) opgericht, waar in eerste instantie componenten voor Boeing en
ATR worden geproduceerd.
P92
De droom om zelf vliegtuigen te bouwen lijkt rond die tijd vervlogen. Maar
Giovanni’s zoon Paolo Pascale ziet nieuwe kansen door de wereldwijd op-
komende nieuwe markt voor microlight vliegtuigen. Hij weet zijn oom, op
dat moment als hoogleraar verbonden aan de Universiteit van Napels,
over te halen ook een dergelijk vliegtuig met een maximaal startgewicht
van 450 kg te ontwerpen. Oom Luigi grijpt vervolgens terug op een uit de
jaren zestig daterend ontwerp, wat leidt tot de komst van de eerste P92.
Bijschrift
??
? ?
??
??
P53 Aerostar.
P55 Tornado.
P57 Fachiro II. P64 Oscar. P66.
P70.
P68.
46-47-48-49_tecnam75.indd 47 18-07-2023 11:25