46 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2023
Het Tecnamverhaal begint rond 1933 als de dan tienjarige Luigi Pascale
(1923) en zijn een jaar oudere broer Giovanni in Benevento experimen-
teren met papieren vliegtuigjes. Beide broers leggen daarbij spelender-
wijs de basis voor modelvliegtuigbouw. Want als ze een paar jaar later
op de middelbare school een luchtvaarttijdschrift in handen krijgen, valt
hun oog op een advertentie voor modelvliegtuigen. Ze bestellen er een-
tje en bouwen vervolgens hun eerste modelzwever. Dat smaakt naar
meer, waarna beiden besluiten een echt door hen zelf ontworpen
zweefvliegtuig te bouwen. Dat toestel zal er echter nooit komen, want
tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt de verlaten kerk waarin de broers
aan hun zwever werken, getroffen door een bom. Het vliegtuig gaat ver-
loren.
MOTORBLOKKEN
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Het naoorlogse Italië ligt
bezaaid met schrootvelden, waar alle oorlogsrestanten zijn verzameld en
tegen een zeer gunstige prijs worden verkocht. Beide broers slagen erin
vier of vijf beschadigde Continental-vliegtuigmotoren te bemachtigen
waarvoor ze vijftig lire per kilo betalen. Zonder bouwtekeningen of tech-
De Italiaanse fabrikant Tecnam viert dit jaar een aantal bijzondere jubilea. Zo is niet alleen de honderdste
geboortedag van medeoprichter Luigi Pascale herdacht, maar ook de vijfenzeventigste verjaardag van de
komst van het allereerste vliegtuig (de P48 Astore) en het dertigjarig bestaan van de Tecnam P92.
DE DRIE GENERATIES PASCALE…
INDUSTRIE Door: Ruud Vos – Foto’s: Costruzioni Aeronautiche Tecnam
P48 Astore.
De geboeders Pascale voor de P48 Astore. P52 Tigrotto.
46-47-48-49_tecnam75.indd 46 18-07-2023 11:25