PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2023 45
De Classic 300-G is de vijfde generatie Twin Otters en wordt leverbaar
naast de huidige Series 400. Wanneer amfibische drijvers zijn gemon-
teerd, bewegen deze vliegtuigen zich volgens de fabrikant naadloos tus-
sen verharde oppervlakken en waterlandingsgebieden. Van de tussen
1965 en 1988 gebouwde Twin Otter Series 100 en 300 rolden 844
exemplaren van de band. De herintroductie betekent tevens dat het
aantal arbeidsplaatsen van DHC in Calgary (Alberta) en Victoria (British
Columbia) met respectievelijk 80 en 91 zal toenemen.
MOTORKEUZE
De Classic 300-G krijgt hetzelfde robuuste casco als zijn voorganger,
maar wordt nu aangedreven door twee 715 pk sterke Pratt & Whitney
PT6A-27-motoren. Kopers van een Classic hebben echter ook een twee-
de motoroptie: PT6A-34 turboprops met een motorvermogen van 783
pk voor extreme operaties en inzet in uitdagende omgevingen.
Het toestel krijgt naast een nieuw eigentijds interieur ook een Garmin
G1000 NXi avionica-suite met onder meer een GFC700-autopilot, weer-
radar en satellietcommunicatie. Daarnaast zal sprake zijn van draadloze
cockpitconnectiviteit, een verbeterd situationeel bewustzijn voor de pilo-
ten en visuele naderingsmogelijkheden.
LICHTER
De Classic 300-G wordt volgens DHC 180-225 kg lichter dan de oudere
versies, wat moet resulteren in meer laadvermogen tegen lagere be-
drijfskosten. De fabrikant voorziet een kruissnelheid van 170-181 kts
(314-337 km/h) bij een vliegbereik van maximaal 714 nm (1.322 km)
met een nuttige lading van 1.030 kg. Bij een MTOW van 5.670 kg en
een maximale lading van 1.972 kg ligt het vliegbereik rond de 100 nm
(185 km). Met 1.736 kg lading ligt het bereik rond de 250 nm (463
km).
Voor de ‘landversie’ wordt uitgegaan van een startaanloop van 366 m
en een landingsrol van 320 m, rekening houdend met een 50 ft (15,2
m) hoog obstakel voorafgaand aan de landing.
ORDERS
Jetcraft Commercial ziet de Classic 300-G in ieder geval al helemaal zit-
ten en bestelde er in Parijs definitief tien. Het bedrijf is gespecialiseerd in
het ondersteunen van luchtvaartmaatschappijen en exploitanten bij het
kopen, verkopen, leasen, vermarkten en financieren van vliegtuigen.
Daarnaast ondertekende flybig uit India een koopintentie voor tien toe-
stellen van dit type, terwijl tegelijkertijd twee grotere Twin Otter Series
400’s vast werden besteld. DHC-dochter Viking Air leverde sinds de her-
introductie in juli 2010 van deze gemoderniseerde Twin Otters al meer
dan 140 Series 400’s af die in commuter-uitvoering plaats bieden aan
negentien passagiers.
De Havilland Aircraft of Canada Limited (DHC) heeft tijdens de Paris International Air Show 2023 de
DHC-6 Twin Otter turboprop geherintroduceerd als Classic 300-G. De fabrikant kon vervolgens gelijk de
eerste voorlopige en definitieve orders optekenen voor twintig vliegtuigen.
Bijschrift
DHC-6 TWIN OTTER CLASSIC 300-G
STATUS REPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: De Havilland Aircraft of Canada
??
? ?
??
??
45_dhc-6twinotter.indd 45 17-07-2023 16:45