40 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2023
Boeing heeft de markt voor civiele vliegtuigen lang gedicteerd, maar is
wat orders en leveringen betreft door Airbus voorbijgestreefd. De popu-
lariteit van de Airbus A320neo-familie heeft het onderlinge verschil ver-
groot. In 2022 krabbelde Boeing na een aantal slechte jaren weer wat
op en deed dankzij nieuwe belangstelling voor de 787 Dreamliner weer
goed mee op de markt voor langeafstandsvliegtuigen. Met de komst van
de Boeing 777X (de 777-8 en 777-9) hoopt Boeing de volgende grote
stap te kunnen zetten.
Na Airbus en Boeing is Embraer de mondiale nummer drie. De E2-serie
is bij veel maatschappijen goed in de smaak gevallen, al wordt die ook
geplaagd door problemen met de GTF-motor van Pratt & Whitney. Het
gat met Airbus en Boeing is groot, maar heeft achter zich ook weinig
concurrentie te dulden. De Braziliaanse fabrikant heeft op de markt van
80 tot 150 zitplaatsen de touwtjes stevig in de handen. Chinese en Rus-
sische concurrenten doen op het wereldtoneel vrijwel niet mee, maar
pakken wel marktaandeel in eigen land.
Alle genoemde modellen in het overzicht zijn uitgerust met twee moto-
ren. De genoemde verkoopprijzen zijn de ‘kale’ catalogusprijzen en bij
benadering. Opties en upgrades maken de tarieven hoger en doorgaans
geldt: hoe groter de bestelling, hoe verder de prijs daalt onder de catalo-
gusprijs. De genoemde tarieven van Airbus zijn al enkele jaren oud, de
huidige catalogusprijzen liggen waarschijnlijk hoger. Ook de genoemde
kruissnelheden en vliegplafonds zijn bij benadering.
De vermelde passagierscapaciteit geeft een gangbare bandbreedte
waaronder veel cabineconfiguraties vallen. De precieze capaciteit varieert
in de praktijk sterk doordat luchtvaartmaatschappijen voor uiteenlopende
configuraties kiezen. Er kunnen grote uitschieters naar onder en naar bo-
ven zijn. De Japanse maatschappij All Nippon Airways heeft bijvoorbeeld
Boeing 787-9’s in de vloot met 246 stoelen, maar ook met 395.
Het overzicht bevat vliegtuigen met een capaciteit voor minimaal veertig
passagiers van fabrikanten uit Europa, de VS, Canada, Brazilië, Rusland
en China. Oudere modellen die de Russische vliegtuigindustrie onder
druk van internationale sancties opnieuw in productie heeft genomen,
worden niet vermeld. Ook militaire varianten van commerciële vliegtui-
gen, zoals de Boeing 737 P8 Poseidon en Airbus A330 MRTT, zijn bui-
ten het overzicht gelaten.
De serie ‘marktoverzichten’ nadert zijn voltooiing. In april begonnen we met het actuele helikopteraan-
bod, gevolgd door de Micro Light Aircraft (MLA) in mei, zuigermotoren en turboprops in juni en zaken-
jets in juli. Deze maand is het de beurt aan de grote luchtvaart. In dat segment voeren Airbus en Boeing
traditioneel de boventoon.
MARKTOVERZICHT: DE GROTE LUCHTVAART
MARKTOVERZICHT Door: Steven van den Berg – Foto’s: fabrikanten
Foto: Amsterdam Airport Schiphol
40-41-42-43-44_groteluchtvaart.indd 40 17-07-2023 16:44