Pagina 4 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2023

4 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2023
In the picture
35 Scottish Aviation Bulldog 100
Columns
7 Lining up Jan Cocheret
21 Take-off Goof Bakker
Rubrieken
8 Nieuws & info
20 O solo mio Darrell Adams
54 Burgerluchtvaartregister
59 Analyse Drones: denk vracht, denk groot
Airshow
61 PenV Airfair Teuge toneel van nieuwe editie
Belevenissen
32 Elfveldentocht Langs elf vliegvelden in één dag
De veteraan
60 Jan Barkhof Piloot én tandarts
Historie
56 Invicta Airways Dagexcursies naar de bollenvelden
62 Valmet Myrsky II Finse jager met kinderziekten
Industrie
24 Opkomst van eVTOL’s 2024 jaar van de waarheid
31 Duurzame transformatie Personeel vinden wordt uitdaging
46 Drie generaties Pascale… Tecnam viert ook drie jubilea
50 Wie bouwt de beste motor? GE en RR in strijd verwikkeld
Marktoverzicht
40 De grote luchtvaart Airbus en Boeing voeren boventoon
Medisch
53 Nierstenen… Blijf altijd goed drinken
Mijn eigen vliegtuig
39 Paul Versteeg… over zijn Kappa KP-2U Sova
Ongevalsanalyse
66 Noodlanding op zee Fout van bemanning blijkt fataal
On the job
22 Hans Wittenberg Luchtvaartfysioloog test G-krachten
Ontwikkelingen
27 Regels voor VTOL’s FAA doet voorstel voor certificatie
28 Antwerpen Airport Luchthaven honderd jaar oud
Pilot report
16 Bristell B8 Nieuwe potentiële bestseller
Status report
45 DHC-6 Twin Otter Herintroductie als Classic 300-G
52 Extra Aircraft Extra 330-SX Nog hoger aerobatic niveau
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
24 Volgend jaar wordt cruciaal voor de Ad-
vanced Air Mobility (AAM) industrie. Dan moet
de eerste eVTOL van Volocopter worden gecerti-
ficeerd en in commerciële dienst komen. Andere
start-ups staan in 2024 voor de overgang van
ontwerpfase naar productie. Gaat dat lukken? De
meest kansrijke projecten stonden in juni in een
aparte AAM-hal van de Paris Air Show. Piloot en
Vliegtuig zocht ze op.
16 De Tsjechische fabrikant Bristell wilde tijdens
de AERO 2020 debuteren met de B8, een nieuwe me-
talen hoogdekker met bestuurbaar neuswiel en Rotax
912 ULS (100 pk) aandrijving. Maar het COVID-19-vi-
rus gooide roet in het eten, dus geen publiekspresen-
tatie. Achter de schermen gingen de ontwikkelingen
echter gewoon door. De B8 is inmiddels vliegend en
Piloot en Vliegtuig kreeg de kans om met deze twee-
zitter op pad te gaan.
32 Leden van de Vliegclub Seppe
wilden in analogie met de beroemde
Elfstedentocht bewijzen dat het
mogelijk is om elf vliegvelden in Ne-
derland te bezoeken én toch voor het
donker thuis te zijn. Begin juni voer-
den elf goed voorbereide vliegers het
‘rondje Nederland’ uit, waarbij uiter-
aard Friesland niet kon worden over-
geslagen. Wordt de Elfveldentocht
een jaarlijks terugkerend evenement?
46 De Italiaanse fabrikant Tecnam viert dit jaar een aantal
bijzondere jubilea. Zo is niet alleen de honderdste geboorte-
dag van medeoprichter Luigi Pascale herdacht, maar ook de
vijfenzeventigste verjaardag van de komst van het allereerste
vliegtuig (de P48 Astore) en het dertigjarig bestaan van de
P92. Tecnam mag dan nog altijd een familiebedrijf zijn, de Ita-
liaanse producent is een internationale topspeler van formaat.
28 Een honderdjarige internationale luchthaven is een zeldzaamheid.
Maar voor het vliegveld van Antwerpen is het dit jaar realiteit. De Belgi-
sche luchtvaartpioniers waren er een eeuw geleden vroeg bij. Antwerpen
Airport is geliefd om zijn kleinschaligheid en bereikbaarheid, maar ook
omstreden vanwege de ligging: ingeklemd tussen woonwijken. Na een
eeuw is de strijd om het behoud van de luchthaven nog niet gestreden.
Deze maand
www.pilootenvliegtuig.nl
??v
00 ??
04-05_inhoudsopgave.indd 4 18-07-2023 12:07