32 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2023
Dit initiatief ging uit van de vliegclub Seppe en ook uit Hilversum sloot
zich een deelnemer aan. Onderweg vloog ook nog een andere kist een
stuk mee, maar niet de hele tocht. Dit evenement was alleen mogelijk
door een goede samenwerking en het enthousiasme van de betreffende
vliegvelden, die besloten om speciaal voor dit evenement, dat voorname-
lijk uit touch and go’s bestond, bij wijze van uitzondering, geen havengeld
te rekenen (op twee velden na). Het zou anders onbetaalbaar worden
voor de deelnemers en veel administratieve rompslomp opleveren.
Bovendien is dit evenement een goede reclame voor de general aviati-
on in Nederland en de gastvrijheid van de verschillende velden. Hoewel
de meeste vliegvelden voor de deelnemers wel bekend en populair zijn,
zijn Oostwold en Drachten dat niet en zij werden dus nu pas voor het
eerst bezocht.
DE ROUTE
De route die was uitgezet was in volgorde van vliegen: EHSE-EHMZ-
EHRD-EHLE-EHTX (leg 1). Ofwel: Seppe-Midden Zeeland-Rotterdam-Le-
lystad-Texel. Op Texel werd geland en koffie gedronken.
Vervolgens ging het verder naar Hoogeveen, via Ameland, Drachten en
Oostwold: EHTX-EHAL-EHDR-EHOW-EHHO (leg 2). Op Hoogeveen ge-
noten we van een heerlijke lunch op het terras van Brasserie de Basis.
Daarna volgde leg 3: van EHHO via EHTE (Teuge) naar EHBD (Budel),
waar we thee dronken. Het laatste stuk, leg 4, voerde terug naar Seppe,
waar we allen rond 18:30 uur arriveerden. Moe maar voldaan. De ha-
vendiensten legden onze passagetijden vast, een voortreffelijke samen-
werking dus.
DE UITDAGINGEN
De voorgaande beschrijving was de verkorte versie. Want onderweg wa-
ren er wel wat hindernissen te nemen. De CTR van Rotterdam zou van-
wege de verplichte route te veel tijd in beslag nemen. Dankzij de inzet
van de verkeersleiding mochten we via Oud-Beijerland de CTR binnen-
vliegen en vervolgens via PAPA en overhead de touch and go maken en
meteen rechtstreeks doorvliegen naar MIKE om van daaruit naar Lely-
stad te koersen. Ook hier niets dan medewerking.
Op Lelystad is eenrichtingverkeer voor GA: verplicht vliegen van Mike
naar Bravo en dan kom je vanuit het zuiden in de tegengestelde richting
van onze route. We zouden dan opnieuw de CTR moeten crossen van
zuid naar noord naar het Ketelmeer, om van daaruit naar Texel te kun-
nen vliegen. In samenspraak met de verkeersleiding spraken we af een
Op 3 juni in de ochtend was het dan zo ver. De Elfveldentocht door Nederland zou beginnen. Het was
CAVOK en er stond een briesje van 8 knopen NNO tot O. Om half negen verzamelden zich elf goed
voorbereide vliegers om in analogie met de beroemde Elfstedentocht te bewijzen dat je elf velden in
Nederland aan kunt doen en voor het donker thuis kunt zijn.
ELFVELDENTOCHT
BELEVENISSEN Door: Mattees van Dijk
32-33-34_elfveldentocht.indd 32 17-07-2023 16:42