28 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2023
Belgische luchtvaartpioneers waren er al vlug bij. Baron Pierre de Caters
had nog voor 1910 een eigen vliegveld van zestig hectare laten aanleg-
gen in ‘s Gravenwezel. Hij was overigens de eerste Belg om op 2 de-
cember 1909 zijn vliegbrevet te behalen. Van 24 oktober tot 2 novem-
ber 1909 richt de baron samen met andere Belgische luchtvaartpioniers,
waaronder Jan Olieslagers, de ‘Vliegweek van Antwerpen’ in. Die lokt
tienduizenden bezoekers die dagelijks kijken naar de toren van de kathe-
draal. Als daar een rode vlag wappert, kan er immers niet worden gevlo-
gen door tegenvallende weersomstandigheden. De luchthaven van Ant-
werpen bestaat dan nog niet, maar de piloten kunnen beschikken over
een vliegveldje op het Wilrijkse Plein. Daar worden piloten opgeleid en
biedt Jan Olieslagers vluchten aan om het grote publiek kennis te laten
maken met de luchtvaart. Van 17 juli tot 1 augustus 1920 is het vlieg-
veldje opnieuw het toneel van een luchtvaartmanifestatie. Maar Antwer-
pen breidt uit, en het veld moet al snel plaatsmaken voor nieuwe woon-
wijken.
In 1922 kan Jan Olieslagers de overheid ervan overtuigen een vliegveld
aan te leggen aan de rand van de stad op een stuk akkerveld van tachtig
hectare in Deurne, tegenwoordig op ongeveer vijf kilometer van de Ant-
Een honderdjarige internationale luchthaven is een zeldzaamheid. Maar voor het vliegveld van
Antwerpen is het dit jaar realiteit. Geliefd om zijn kleinschaligheid en bereikbaarheid, maar ook
omstreden vanwege de ligging tussen woonwijken. Na een eeuw is de strijd om het behoud van
de luchthaven nog niet gestreden.
LUCHTHAVEN ANTWERPEN HONDERD JAAR OUD
ONTWIKKELINGEN Door: Jozef Mols
(Foto: Antwerpen Airport)
28-29-30_antwerpen100.indd 28 18-07-2023 11:24