26 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2023
INDUSTRIE Door: Richard Schuurman
stein: “We hebben meervoudige propellers en batterijpakketten. Zelfs als
een elektromotor of batterijpakket uitvalt, kunnen we nog steeds vliegen.
Deze toestellen zijn even veilig als verkeersvliegtuigen.”
Archer baarde onlangs opzien door de ex-directeur van de FAA, Billy No-
len, als hoofd veiligheid aan te trekken. Daarvan profiteert volgens Gold-
stein niet alleen Archer, maar de gehele eVTOL-sector: “Dat een voorma-
lige directeur van de FAA toetreedt tot deze industrie is een enorme
opsteker. Het is een blijk van vertrouwen. Billy is degene die bij de FAA
het raamwerk voor de regelgeving voor eVTOL’s heeft vormgegeven. Je
weg vinden in Washington is moeilijk, zeker voor een nieuwe industrie,
dus een expert aan boord gaat ons en anderen zeker helpen.”
Lilium en Volocopter zien dat in Europa EASA in elk geval boven op de
eVTOL-sector zit. “De mate van betrokkenheid en toewijding van EASA
bij ons tijdschema is enorm. We hebben soms meerdere meetings per
week waar dat vroeger een keer per maand was. EASA heeft beperkte
middelen, maar de AAM-markt staat hoog op hun agenda. De FAA is se-
rieus bezig met het opstellen van de regels maar haalt niet hetzelfde ni-
veau qua inzet van mensen en middelen”, constateert Daniel Wiegand.
CRUCIAAL JAAR
Nu komt het erop aan om alle puzzelstukken voor de AAM-sector op het
juiste moment op de juiste plek te laten vallen. “2024 wordt voor ons
en de industrie een cruciaal jaar, want Archer begint met testvluchten
voor het certificeringsproces. Elke dag vliegen er straks meerdere keren
per dag zes Archers rond in Silicon Valley, duizenden vluchten per
maand. Mensen zullen dan begrijpen hoe groot deze industrie is en hoe
geweldig de ervaring voor de consument. Alles komt volgend jaar bij el-
kaar”, zegt Adam Goldstein. De Midnight moet in 2025 in dienst komen.
Daniel Wiegand van Lilium deelt die mening: “2024 is het jaar van de
waarheid, in die zin dat veel bedrijven mikken op vliegen in 2024-2025
en misschien certificeren in 2026. We zullen de eerste vliegtuigen zien
die volgens productienormen zijn gebouwd. Van de FAA moet er duide-
lijkheid komen over de regelgeving, zodat wij een toestel kunnen bou-
wen dat hieraan voldoet. Er komen meer publieksvluchten met testvlieg-
tuigen. De eVTOL’s zijn daar in 2024.”
“Wij moeten ons concept bewijzen door volgend jaar in commerciële
dienst te komen, laten zien dat het werkt. Dat levert meer orders op”,
zegt Lucie Prinz van Volocopter. “Daarom oefenen wij de druk op voor
2024. Velen hebben hun tijdsplanning uitgesteld, maar wij willen vol-
gend jaar vliegen. Het is iets anders om een toestel te demonstreren tij-
dens een airshow dan er mee te vliegen naar een vertiport in de Seine
in hartje Parijs.”
De cabine van de Lilium Jet.
De VoloCity is een luchttaxi van het Duitse Volocopter.
24-25-26_parijs-evtol.indd 26 17-07-2023 13:59