24 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2023
Het antwoord: niet voor iedereen. Met wereldwijd ruim 600 initiatieven
voor ‘vliegende taxi’s’ is het onvermijdelijk dat vele zullen afvallen. Sim-
pelweg omdat de markt niet oneindig is en niet elke fabrikant de busi-
ness case rondkrijgt.
De meest kansrijken stonden in juni in een aparte AAM-hal van de Paris
Air Show. Archer toonde de Midnight op ware grootte, Lilium en Eve hun
cabines, het Chinese EHang haar mini-tweezitter en Volocopter een mo-
del van de VoloCity. De echte VoloCity verzorgde dagelijks een demo-
vlucht. Elders stonden VoltAero en AutoFlight, terwijl Wisk (Boeing) een
eigen paviljoen had.
CityAirbus, Ascend en Joby toonden alleen schaalmodellen. Joby zou
een week na Parijs in Californië het eerste productie-exemplaar tonen,
waarmee de US Air Force volgend jaar gaat testen op Edwards Air Force
Base. Opvallende afwezigen in Parijs: Supernal en Vertical Aerospace,
beide vorig jaar nog prominent te zien in Farnborough. We hoorden dat
Vertical kosten wilde besparen.
PIONIERS
De race wie de eerste eVTOL inzetbaar heeft, lijkt te gaan tussen Joby
en Volocopter. De Amerikanen claimen dat hun toestel het eerste ter
wereld wordt dat volgend jaar aan een klant (de US Air Force) wordt ge-
leverd. Het Duitse Volocopter zegt in 2024 als eerste commercieel met
passagiers te vliegen tijdens de Olympische Spelen in Parijs. Het even-
eens Duitse AutoFlight vliegt ook in Parijs, maar op experimentele basis.
“Wij zijn het verst gevorderd, wij zijn de pioniers,” zegt Lucie Prinz, Chief
People Officer van Volocopter. “Wij willen het concept bewijzen en met
passagiers vliegen. Het zijn niet alleen de Olympische Spelen, het is de
gelegenheid om in Parijs te kunnen vliegen en ons product te laten
zien.” Volocopter en Aéroports de Paris maakten bekend dat er drie
eVTOL-routes komen, onder meer tussen Charles de Gaulle en Le Bour-
get Airport, tussen Paris Heliport en een ponton in de Seine bij Auster-
litz, en tussen Heliport en Saint-Cyr-l’Ecole bij Versailles. Ook komen er
twee toeristische routes.
Volgend jaar wordt cruciaal voor de Advanced Air Mobility (AAM) industrie. Dan moet de eerste eVTOL
van Volocopter worden gecertificeerd en in commerciële dienst komen. Andere start-ups staan in 2024
voor de overgang van ontwerpfase naar productie. Gaat dat lukken?
2024: JAAR VAN DE WAARHEID VOOR EVTOL’S
INDUSTRIE Door: Richard Schuurman
De Archer Midnight moet met vier passagiers 100 km kunnen overbruggen. (Foto: Archer Aviation)
24-25-26_parijs-evtol.indd 24 17-07-2023 13:59