Pagina 9 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020 9
nieuWe BoeKen
atR aiRcRaft
De ZuidKoreaanse nieuwkomer Hi air heeft twee tweedehands
atR72500 turboprops besteld die elk plaats bieden aan 72 passa
giers. Door de nieuwe order verdubbelt de Hi airvloot naar vier
vliegtuigen van dit type. Hi air begon in december 2019 met het
aanbieden van binnenlandse lijndiensten en wil de nieuw bestelde
toestellen onder meer inzetten op vluchten naar het bij toeristen
populaire eiland Jeju waardoor het aantal binnenlandse bestem
mingen toeneemt naar vijf. n
aiRfloW
De amerikaanse urban air
Mobility (uaM) startup
airflow is voornemens een
licht, elektromotoraange
dreven vliegtuig te ontwik
kelen met short take Off
en Landing (estOL) ei
genschappen. Volgens de
vijf initiatiefnemers, allen
voorheen betrokken bij
het airbus eVtOL Vahana
project, moet het toestel
een piloot en tot 225 kg
vracht over een afstand
van 250 nm (400 km)
gaan vervoeren. gemikt
wordt op een marktintro
ductie in 2025. n
aiDc
De bij Industrial Development Corporation
(aIDC) ontwikkelde t5 Brave Eagle advanced
Jet trainer (aJt) heeft op 10 juni 2020 een
eerste vlucht uitgevoerd vanaf de taiwanese
luchtmachtbasis Ching Chuan Kang. De mo
derne trainer is ontwikkeld om bij de taiwane
se luchtmacht voor 2026 verouderende trai
ningsjets van het type at3 tzu Chung en F5E
tiger II te vervangen door 66 Brave Eagles.
aIDC levert tevens drie basis flight simulators
en twee fullfunction flight simulators en 26
andere trainingssystemen. n
Royal aiR foRce SaR
De Britse Royal air Force (RaF) voert al sinds
1914 reddingsoperaties uit boven zee, maar
werd pas in 1941 tijdens de tweede Wereld
oorlog een zelfstandige tak binnen de RaF. De
ze search and Rescue Force (saRF) werd in
juni 2015 ontbonden toen saRmissies door
particuliere operators zouden worden uitge
voerd. De geschiedenis van de saRF is echter
recent te boek gesteld waarbij door de jaren
heen zowel de vliegtuig en helikoptertypes worden beschreven waar
mee werd gevlogen, als de squadrons waar ze waren ondergebracht.
Door de interviews met voormalige piloten en redders wordt daarbij
duidelijk welke gevaren zij liepen tijdens hun pogingen anderen op
zee of op zeer moeilijk bereikbare plekken in bergachtig terrein te red
den. Wat onder meer blijkt uit de rookvergiftiging van een complete
helikopterbemanning in december 2001 toen een redding moest
worden uitgevoerd boven een brandende boot. Maar ook een held
haftige redding in maart 2013 spreekt boekdelen toen een redder tij
dens een vliegende storm tot zes keer af moest dalen om een ernstig
gewonde Franse visser van boord van zijn trawler te kunnen halen.
Met een voorwoord van Flight Lieutenant William Wales, HRH Hertog
van Cambridge die drie jaar als sea Kingpiloot binnen 22 squadron
vanaf RaF Valley en de Falklandeilanden het werk van de saRF van
binnenuit meemaakte.
N.a.v.: ‘the Official Illustrated History of RaF search and Rescue’, door
Paul E. Eden; uitgeverij Bloomsbury adlard Coles, Londen 2020; vele
honderden zwartwit en kleurenfoto’s; 184 pagina’s; IsBN 97814
72960900. Prijs £ 25,00 n
noRthRoP nf-5
Nederland bestelde op 1 februari 1967 bij de
Canadairfabriek 75 F5a eenzitters en dertig F
5B tweepersoonsvarianten waarvan de eerste
op 5 maart 1969 als K3001 van de band rol
de en op 29 juni 1971 op Vliegbasis twenthe
arriveerde. Het vliegtuig was van meet af aan
binnen de Koninklijke Luchtmacht zeer geliefd
en viel op door haar eenvoud en geringe af
metingen. Niettemin brak het alle veiligheidsre
cords en overtrof het zelfs haar geplande le
vensduur. sterker, toen na de uitfasering rond 1990 en het afscheid
op 15 maart 1991 een groot deel van de toestellen aan turkije werd
overgedragen, werd in dat land het demoteam ‘turkish stars’ opge
richt. Dat demoteam vliegt nog steeds met deze NF5’s, hoewel dat
nu echt op zijn einde loopt. In dit boek beschrijft en illustreert Van
gent de historie en de ontwikkeling van dit jachtvliegtuig dat door de
specifieke Nederlandse eisen niet meer te vergelijken was met het ba
sisontwerp. Ook schenkt de auteur uitgebreid aandacht aan de tech
niek, waar nodig door detailtekeningen ondersteund. Enige honderden
foto’s illustreren de tekst, waarvan vele nooit eerder werden gepubli
ceerd. Zo wordt nagenoeg elke NF5 van de Koninklijke Luchtmacht in
kleur geïllustreerd, ook die door ongelukken verloren zijn gegaan.
spectaculaire verslagen van enkele vliegers completeren dit boek dat
in 1991 voor het eerst verscheen, maar na volledige bewerking en
‘updates’ met kleurenfoto’s zonder meer kan worden aangemerkt als
onmisbaar standaardwerk!
N.a.v.: ‘Northrop NF5 – De historie van de NF5 bij de Koninklijke
Luchtmacht’, door Cor van gent; uitgeverij Lanasta, Odoorn 2020; vele
honderden illustraties, zwartwit en kleurenfoto’s; 196 pagina’s; IsBN
9789086161799. Prijs: € 34,95. n
inteRnationaal
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 9 21-07-20 11:31