Pagina 65 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020 65
Convair 240 Convair 340 Convair 640 in het Kort
Motoren P&W r-2800-CA18 P&W r-2800-CB16 r.r. rDa. Dart turboprop
Vermogen 2.000 pk 2.400 pk 3.025 pk
spanwijdte 27,97 m 32,11 m 32,11 m
Lengte 22,76 m 24,13 m 24,84 m
Leeggewicht 12.520 kg 13.375 kg 13.733 kg
MtoW 18.956 kg 21.319 kg 25.855 kg
Kruissnelheid 435 km/h op 4.880 m 457 km/h op 5.490 m 483 km/h
Vliegbereik 2.900 km 3.200 km 4.835 km
Convair t-29 trainer van de usaF.
Convair 240’s op schiphol-Oost. In de verte een Fairchild Packet en DC-3.
Convair NC-131H total In-Flight simulator researchvliegtuig.
Convair 640 van Martinair naast een DC-3 van schreiner airways.
geregelde luchtverkeer ingezet. Voor veel Europese bestemmingen bete-
kende de komst van de Convairliner een aanzienlijke verbetering. Parijs
en Londen werden nu bereikbaar in respectievelijk 85 en 80 minuten.
Zürich, Hamburg, Frankfurt en Kopenhagen konden binnen twee uur
worden bereikt. De 240’s kregen de registratie van PH-tEa t/m PH-tEM.
Begin 1952 bestelde de KLM zes Convair 340’s, later uitgebreid tot veer-
tien. Op 9 september 1953 landde de eerste KLM-340 op schiphol en
half november werden ze ingezet op de diensten naar Madrid, Milaan,
Beiroet en bestemmingen in Duitsland. De 340’s kregen de registraties
PH-tgD tot en met PH-tgI. Later werden deze registraties veranderd.
De Convair werd het eerste toestel waarop de telegrafist kwam te verval-
len. De telefonie was in opkomst en in juli 1953 was in Europa een
nieuwe tien-frequentie in gebruik genomen plus een VHF 30-kanalen-
plan. Met name op de lijn amsterdam-Zürich-genève voldeed de VHF
zo goed, dat voortaan zonder telegrafist werd gevlogen. Maar de 340
was alleen voorzien van een radio die slechts kon worden bediend van-
af de zitplaats van de tweede piloot. als gevolg van de hieruit voortvloei-
ende regelmatige plaatsverwisseling van de beide bemanningsleden,
werd in 1954-55 besloten om weer met een telegrafist te gaan werken.
Een aantal Convair 340’s ging regelrecht van de fabriek naar het West-
Indisch Bedrijf van de KLM. toen in 1964 het West-Indisch Bedrijf werd
omgezet in de aLM (antilliaanse Luchtvaart Maatschappij), gingen alle
nog aanwezige KLM-Convairs naar de nieuwe maatschappij.
Martinair
Vanwege de komst van de Vickers Viscount werden de Convairliners ge-
leidelijk bij de KLM buiten dienst gesteld. De meeste gingen naar het
buitenland, maar de PH-CgD werd in 1964 overgenomen door Martin-
air. Het toestel werd ingericht voor 49 passagiers en maakte in januari al
een vlucht naar Lissabon. Veel chartervluchten volgden, maar uiteindelijk
was het toestel toch niet rendabel genoeg. toen in 1965 Convair de ver-
jongde Convair 640 lanceerde, was Martinair de eerste Europese maat-
schappij die zijn 340 bij aviolanda liet verbouwen met Rolls-Royce Dart
turboprop-motoren. De kruissnelheid werd verhoogd van 457 tot 483
km/h, het vliegbereik naar 1.800 km en het aantal zitplaatsen van 49 tot
56. Na een korte demonstratievlucht door Europa bleek de 640 zo’n
succes dat in mei 1966 een tweede toestel werd aangeschaft. Ook deze
440 van swissair werd bij aviolanda verbouwd tot 640. Beide toestellen
vlogen tot volle tevredenheid charter- en andere vluchten, tot ze in 1971
naar amerika werden verkocht.
62-63-64-65_convair.indd 65 21-07-20 13:23