64 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020
Historie Door: thijs Postma – Foto’s: collectie Postma
macht voor 390 toestellen als navigatie- en bommenwerpertrainers en
als ambulancevliegtuigen.
Convair 340
Inmiddels was Martin erachter gekomen dat een drukcabine een ‘must’
was voor de luchtvaartmaatschappijen en introduceerde de 4-0-4 met
drukcabine als opvolger van de 2-0-2. Convair reageerde hierop door
een verbeterde versie van de 240 uit te brengen, de Convair 340. Be-
langrijkste verschillen waren een grotere spanwijdte met grotere brand-
stofcapaciteit en een met 1,37 m verlengde romp, die nu accommoda-
tie bood aan 44 passagiers.
Model 340 bleek een betrouwbaar en vooral winstgevend verkeersvlieg-
tuig, dat veel klanten aantrok. In totaal werden 209 civiele en 102 mili-
taire 340’s gebouwd. Met de verschijning van de Vickers Viscount op het
Noord-amerikaanse continent kreeg Convair grote moeite om de 440
daar te verkopen. toch slaagde Convair erin om 199 stuks aan diverse
luchtvaartmaatschappijen te slijten. In Europa, waar de 340 beter be-
kend stond als Metropolitan, leverden deze toestellen, ondanks de in-
bouw van de inmiddels als ouderwets beschouwde zuigermotoren, be-
trouwbare en efficiënte diensten in het geregelde lijndienstverkeer.
aan boord van de Convair 340. Cockpit van de Convairliner.
Convair leverde daarnaast ook ombouwkits aan Model 340-gebruikers,
die hiermee hun toestellen op de Model 440-standaard met verhoogd
maximumvlieggewicht konden brengen. Op deze manier werden meer
dan 100 CV-340’s tot Model 440’s gemodificeerd.
In 1958 besloot Convair de bouw stop te zetten nadat 1.086 Convair-
liners waren afgeleverd. tijdens de laatste productiejaren werden diverse
varianten van de Model 340/440 uitgerust met schroefturbinemotoren.
Met name Canadair, als dochter van general Dynamics, heeft met deze
ombouw een redelijk verkoopsucces geboekt. Zo ontstonden achtereen-
volgens de Model 540, 580, 600 en 640 voorzien van Napier Eland, al-
lison t-38/7-56 dan wel Rolls-Royce Dart-turboprops. In totaal werden
183 Convair 340/440’s op deze wijze gemoderniseerd. Hierdoor wer-
den zij vooral een regelrechte concurrent voor de Fokker F.27 Friendship.
Convairliners bij KlM
Op 6 september 1948 landde de eerste van vijftien Convair 240’s op
schiphol. Dit was tevens de eerste Convairliner in Europa. Op verzoek
van Convair werden met deze PH-tEB en de PH-tEC, die een week later
arriveerde, een reeks demonstratievluchten naar diverse Europese ste-
den gemaakt. Vanaf 15 november 1948 werd de 240 bij de KLM in het
Convair 440 Metropolitan van saBENa.
62-63-64-65_convair.indd 64 21-07-20 13:23