62 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020
De glenn Martin-fabriek lanceerde in september 1944 de Martin 2-0-2
als DC-3-opvolger. Met twee P&W (Pratt & Whitney) Double Wasp-
motoren van elk 2.400 pk moest het toestel dezelfde betalende lading
kunnen vervoeren als de viermotorige DC-4 skymaster. En met veertig
zitplaatsen moest het de korte start- en landingseigenschappen van
de DC-3 op zijn minst evenaren. Een grootscheepse reclamecampagne
had als resultaat dat Martin al opties en bestellingen ontving voor
bijna 300 vliegtuigen, nog voor het prototype van de Martin 2-0-2 ge-
reedkwam. Het prototype maakte op 23 november 1946 zijn eerste
vlucht.
Convair
Convair (een fusie van Consolidated en Vultee) had zich, evenals Martin,
jarenlang alleen beziggehouden met de levering van militaire vliegtuigen.
Maar ook hier werd tijdens de oorlog al gewerkt aan een Dakota-opvol-
ger. In nauwe samenwerking met american airlines werd gewerkt aan
Nog voordat de tweede Wereldoorlog was afgelopen, hielden vliegtuigfabrikanten en luchtvaartmaatschap-
pijen zich al bezig met opvolgers van de bestaande verkeers- en vrachtvliegtuigen. Voor de korte en mid-
dellange afstanden werd vooral gedacht aan een opvolger van de Douglas DC-3 Dakota, waarvan het ont-
werp al uit 1935 dateerde. Comfort moest een belangrijke rol spelen in de te verwachten concurrentieslag.
De Convairliner
Historie Door: thijs Postma – Foto’s: collectie Postma
Convair 110, de voorloper van de 240. Het prototype van de Martin 2-0-2.
62-63-64-65_convair.indd 62 21-07-20 13:23