Pagina 60 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2020

60 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020
Voeten is geboren op 4 april 1953 in Bosschenhoofd in
Noord-Brabant, het dorp waar vliegveld seppe ligt. “sterker
nog, een deel van het vliegveld was vroeger grond van mijn
grootvader en een ander deel waar nu de hangars staan,
was grond van mijn vader”, voegt hij eraan toe. “Ik ben dan
ook letterlijk onder de rook van het vliegveld geboren en
getogen.” Dan zou je denken dat het vliegvirus al binnen de
familie moet zitten. Niets is minder waar. Niemand binnen
zijn familie is actief binnen de luchtvaart. Volgens zijn vroeg-
ste herinnering heeft de nabijheid van het vliegveld zijn in-
teresse in het vliegen juist aangewakkerd. “Van kinds af aan
lag ik al te turen naar vliegtuigen. toen ik zeventien werd
had ik honderd gulden bij elkaar gescharreld en toen werd
ik lid van de vliegclub.”
NACO
Dat lidmaatschap was de start van een mooie carrière bin-
nen de luchtvaart. Na zijn diploma Civiele techniek kwam
Voeten bij ingenieursbureau NaCO terecht. “NaCO is ont-
staan uit de kennis opgedaan tijdens de herbouw van schip-
hol na de tweede Wereldoorlog. Het was een initiatief van
onder andere albert Plesman. Het bedrijf heeft zich ontwik-
keld tot een zeer toonaangevend ingenieursbureau voor
luchthavens wereldwijd. toen ik er in 1975 kwam, hadden
ze grote contracten in West-afrika en saoedi-arabië.”
Waarom hij commercieel piloot had willen worden? “In
1984 heb ik mijn Instrument Rating gehaald en enkele ja-
ren later, omdat er toen een tekort aan vliegers was, advi-
seerde de instructeur die mijn profcheck afnam, in te stro-
men bij KLM Cityhopper. In die tijd zat ik in saoedi-arabië
met al mijn studieboeken. Ik ben teruggekomen om het
theoretische atPL-examen te doen, maar toen zei mijn
baas dat ik naar aruba moest, want de landingsbaan moest
worden gerenoveerd. Ik heb nooit meer een boek aange-
raakt.”
Seppe
Na 42 jaar luchthavenontwikkeling (waarvan de laatste
twintig jaar op schiphol), heeft hij nog nooit spijt gehad dat
hij geen commercieel piloot is geworden. Zijn baan was
tenslotte zeer divers. tegenwoordig is Voeten havenmeester
van vliegveld seppe (Breda airport). Waar hij voorheen in-
frastructuur ontwikkelde, is hij nu zelfstandig bestuurder van
een bedrijf dat volop in ontwikkeling is. Nieuwe onderwer-
pen als personeelszaken, klachten, incidenten maar ook po-
litiek. “Een hoop dingen die nieuw voor me zijn. Ik moet
ook heel veel leren.”
TrANSiTie
Ondanks zijn drukke baan probeert hij toch zijn brevet cur-
rent te houden. “Vliegen geeft een enorm gevoel van vrij-
heid. In mijn jonge jaren had ik examenstress, maar als de
wielen los zijn, dan valt dat alles van je af. Je bent intensief
bezig met vliegen en daardoor verdwijnt de rest. sommige
mensen hebben dat met een hengel langs het water, maar
dat is mij te passief.” Voeten vliegt van alles en nog wat. De
laatste 25 jaar vliegt hij vooral klassieke modellen als de ti-
ger Moth en de Piper Cub. Ook al hebben de oude vliegtui-
gen zijn charmes, door zijn baan als luchthavendirecteur
staat hij ook positief tegenover de ontwikkeling van elektri-
sche vliegtuigen. “We zijn er volop mee bezig. Ik denk dat
er nog wel wat dingen uit te vinden zijn. Ik ben heel erg be-
nieuwd naar die hele transitie, hoe dat gaat lopen.”
DE VETERAAN Door: saskia Roelofs-van Velsen
GebOreN eN GevlOGeN
van lucht-
havenont-
wikkelaar
tot haven-
meester
De veteraan van deze maand is iemand die
op een luchthaven geboren is. Ook al zat
het niet in de familie, het vliegen werd hem
op die manier met de paplepel ingegoten.
De brabander Jan voeten (67 jaar) zit al be-
hoorlijk lang in het vak. en niet alleen in het
vliegen.
(Foto: Louis Meulstee)
60_deveteraan.indd 60 21-07-20 13:22