PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020 59
bevestigd. Een patiënt die op deze wijze werd vervoerd en de volle
downwash van de rotorbladen kreeg te verduren, moet daar op zijn
minst een trauma aan over hebben gehouden. Ook is bij wijze van proef
een Hiller voor saR-taken ingezet. Dit gebeurde op heel primitieve wijze,
aan een touw werd een groot schepnet neergelaten waarin een drenke-
ling plaats moest nemen. Door het ontbreken van een hoist en te wei-
nig motorvermogen liep dit op een mislukking uit en het vond dan ook
geen verdere doorgang.
Bell-HilleR
In het begin voerden de Hillers het oude codesysteem. Dit bestond uit
de squadroncode 8a-, gevolgd door de cijfers 201 t/m 235. In 1959
werd dit registratiestelsel vervangen door het huidige systeem. De Hillers
werden opnieuw geregistreerd van O-1 t/m O-35. In 1959 werd een
extra Hiller van een afwijkend type in dienst genomen. Het betrof een
H-23C die sterk afweek van het H-23B-model. Het toestel had een gro-
tere bolvormige cockpitkap, meer motorvermogen en een nieuw ver-
eenvoudigd overbrengingssysteem van motor naar rotor. Door de gelij-
kenis van het ‘C’-model met de Bell 47 werd het toestel al snel de
Bell-Hiller genoemd.
ZORgenkindje
De ‘Raven’ was nog een primitieve helikopter met (te) weinig motorver-
mogen en was bij de Koninklijke Luchtmacht eigenlijk gedurende heel
zijn carrière een zorgenkindje. In het begin waren er veel problemen
met de staartrotor en het toestel werd geplaagd door een relatief lage
inzetbaarheid. In 1956 en 1957 gingen de O-14 en de O-10 verloren
door ongevallen waarbij beide crews om het leven kwamen. In septem-
ber en oktober 1959 werden de O-19 en O-22 uitgeleend aan de mari-
ne Luchtvaart Dienst (mLD) en hebben dienst gedaan bij 8 squadron
op Vliegkamp ‘De Kooy’. Waarschijnlijk was dit ter evaluatie of het type
geschikt was voor de mLD. Verder is hier weinig over bekend.
AfScHeid
Op 11 augustus 1965 werd de Hiller met een laatste afscheidsvlucht
uitgefaseerd en vervangen door de alouette II. De tijd van pionieren was
voorbij. Een groot aantal Hillers vonden hun weg op de civiele markt.
merkwaardig genoeg bleef enkel de H-23C bewaard. Deze bevindt zich
nog steeds in de collectie van het Nationaal militair museum (Nmm) in
soesterberg.
Bijschrift
De O-29 staat verankerd op het platform. Een tweetal Hillers met hun opvolgers, de alouette II.
De O-11 met aan de linkerkant een brancard.
Een Hiller wordt gereedgemaakt voor de start.
??
? ?
??
??
58-59_hiller.indd 59 21-07-20 13:22