Pagina 57 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020 57
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
UMS Skeldar
Dronefabrikant uMs skeldar mag in opdracht van de Nederlandse
en Belgische marine vanaf 2023 twaalf zogenoemde toolboxes le-
veren voor het opsporen en vernietigen van mijnen op zee. Onder-
deel van deze toolbox is de skeldar V-200 unmanned air Vehicle
(uaV) die aan boord zal komen van zes Nederlandse en zes Belgi-
sche mijnenjagers. Daarnaast zullen oppervlaktedrones van het ty-
pe usV Inspector 125 en onderwaterdrones van het type auV
a18M worden geleverd, alsmede middelen om opgespoorde mij-
nen onschadelijk te maken. De V-200 kan Intelligence, surveillance
en Reconnaissance (IsR) missies uitvoeren. Het toestel heeft een
maximaal startgewicht van 235 kg en wordt aangedreven door een
58 pk sterke tweecilinder vloeistofgekoelde tweetaktlijnmotor. De
uaV heeft een rotordiameter van 4,6 m, is 4 m lang, 1,2 m breed
en 1,3 m hoog. De V-200 kan een lading van 40 kg vervoeren en
missies uitvoeren met een duur van vijf uur bij een maximale snel-
heid van 150 km/h op een hoogte van maximaal 3.000 m. De
toolboxes zijn inmiddels ook besteld door de Duitse en Canadese
marine.
UH-169B
Helikopterfabrikant Leonardo heeft de eerste van twee aW169M’s over-
handigd aan het 2e Rgt. aVEs ‘sirio’ in Lamezia terme. Daar zullen beide
tweemotorige helikopters als uH-169B worden ingezet voor de basistrai-
ning en opleiding om verouderende toestellen te vervangen als de
s109, aB206, aB205, aB212 en aB412. Op termijn moeten zeventien
uH-169B’s worden geleverd die worden omschreven als ‘advanced
multirole Light utility Helicopters’. Deze uH-169B is de basisversie van
de aW169M waarvan de Italiaanse overheid er in november 2018 22
bestelde die verouderde Bell-varianten gaan vervangen. De eerste van
deze aW169M’s werd in november 2019 overhandigd aan de Italiaanse
guardia di Finanza. De helikopters krijgen een (para)militaire uitrusting
met onder meer reddingsvlotten, een hoist, drijvers, aangepaste radio’s,
een airborne tactical Observation and surveillance systeem (atOs) en
een Long Range Electro-Optical surveillance systeem (LEOss). n
F-15eX
Het amerikaanse ministerie van Defensie heeft bij Boeing een order
geplaatst voor de levering van acht F-15EX multirole gevechtsvlieg-
tuigen. Eind juni 2020 waren bij motorfabrikant general Electric al
negentien F110-gE-129-motoren besteld. De usaF wil met de F-
15EX snel verouderende F-15C/D’s gaan vervangen en wil in eerste
instantie met deze acht toestellen gaan testen en evalueren voordat
ze in 2023 op Eglin aFB worden gestationeerd. De eerste twee
vliegtuigen zijn inmiddels in aanbouw. De EX wordt afgeleid uit de
voor Qatar bestemde F-15Qa. Dat toestel krijgt onder meer fly-by-
wire, een digitale cockpit, geavanceerde radar en geoptimaliseerde
sensoren. Ook is het toestel dankzij ’s werelds snelste missiecom-
puter voorbereid op elektronische oorlogsvoering. Wanneer de
vliegtuigen worden uitgerust met Boeings advanced Missile and
Bomb Ejector Rack (aMBER) kunnen tot 22 verschillende wapen-
systemen worden meegenomen. De amerikaanse luchtmacht vliegt
sinds januari 1976 met de F-15 en bestelde negentien jaar geleden
de laatste F-15E strike Eagles. In 2021 worden fondsen vrijgemaakt
voor nog eens twaalf EX-varianten waarna de komende vijf jaar in
totaal 76 gevechtsvliegtuigen van dit type moeten worden geleverd.
Dat aantal kan mogelijk oplopen tot 133. (Foto: u.s. air Force) n
57_militairnieuws.indd 57 21-07-20 13:22