Pagina 56 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2020

56 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020
StAtUSreport Door: Kees otten en Wim Das – Foto’s: Boeing/usaF
onderhandeld met Boeing die zich dat wel aangetrokken heeft en aan
heeft gegeven op eigen kosten het systeem te herontwerpen naar Rvs
2.0. Kortom: het aanpassen op zowel soft- als hardwareniveau met
nieuwe 4K kleurencamera’s, verbeterde computertechnologie en een
groter scherm op het air refueling operator station (aRo) zoals de plek
van de boomer heet, met een toegenomen ’reality’ waarneming. De af-
Riante laadruimte.
KC-46 hertankt een C-17 globemaster, F-16 bekijkt het op afstand.
Israël kreeg akkoord voor de aankoop van acht toestellen.
KC-46 laaft F-18 Hornet.
stand tussen de boom en het bij te tanken vliegtuig zal worden geme-
ten met een nieuw lasersysteem. Dit herontwerpen, testen en imple-
menteren zal drie tot vier jaar in beslag nemen en de planning voor het
terughalen en ombouwen van al geleverde exemplaren staat geagen-
deerd voor 2023. als gevolg hiervan moeten de KC-135’s nog langer
doorvliegen. Er is zelfs nagedacht over het huren van eenheden met ci-
viele contacters zoals omega air Refueling, die onder andere met een
ex-Klu KDC-10 werkt.
eeN voor eeN oPlosseN
Boeing werd al eerder geplaagd met dit toestel door problemen in het
brandstoftoevoersysteem dat lekkage vertoonde. Dat ontstond doordat
het ‘centerline drogue system’ met mechanische zekering soms los-
kwam tijdens bijtanken en daarmee ernstig gevaar zou kunnen opleve-
ren. Er bleek brandstof te komen tussen de primaire en secundaire vei-
ligheidsbarrière. Hier is door Boeing ook al hard aan gewerkt en tijdens
de assemblage van verdere exemplaren zijn er voorzieningen voor ge-
troffen.
andere problemen die aan het licht kwamen, waren het ontbreken van
een manier van aangeven dat er te veel tegengewicht tegen de boom
aankwam en dat de boom soms ook als te stijf wordt ervaren. ook hier
zijn de oplossingen sensoren en software.
verder vraagt de usaF kleine aanpassingen aan de boom om ook de
a-10 warthog te kunnen bedienen.
De KC-46 wordt dus voorlopig nog uit de tankertaak gehouden, maar er
wordt wel gewerkt aan certificering voor luchtvracht en medevac-taken
zodat de dertig al geleverde toestellen niet op de grond hoeven te blij-
ven staan.
testen met lading hebben echter ook aangetoond dat er soms lading
kan schuiven; het vastsjorren op de laadvloer kan op punten nog verbe-
terd worden met een betere zekering. Zowel het brandstoflek, de onvol-
doende functionerende Rvs als het probleem met het zekeren van de
lading zijn door usaF ‘Category 1’ defect genoemd, wat betekent dat
mensenlevens gevaar kunnen lopen. Dit is heftig te noemen en het is
wel te verwachten dat Boeing een koers blijft varen van samenwerking
en welwillendheid, temeer daar toestellen al geleverd zijn, het testpro-
gramma nog loopt en er al een overschrijding is van het budget met
een kwart.
De usaF zelf was allerminst gecharmeerd van de tekortkomingen en
werkte met inhoudingen van betalingen. Nu echter de Boeing-assembla-
gelijn in Everett, Washington geplaagd wordt door veel CovID 19-gevallen,
is het wel in het belang van de usaF dat Boeing overeind blijft. Daarom
zijn gelden weer vrijgegeven om Boeing tegemoet te komen. Boeing zelf
gelooft erin dat het eens goed zal komen met de KC-46.
54-55-56_kc-76.indd 56 21-07-20 13:21