PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020 55
Zeer bePerkt Zicht
Het bedieningssysteem heet Remote vision system (Rvs) en wordt ge-
maakt door Rockwell-Collins. Er wordt gekeken op twee- en driedimensi-
onale consoles, en dat laatste zit ‘m in een 3D-bril zoals we die ook
kennen in de bioscoop. Er worden door camera’s op punten op de
romp video-opnames geprojecteerd. De boomer zit gewoon in de cabi-
ne vlak achter de piloten en moet door middel van een virtueel concept
de KC-46 naar het vliegtuig loodsen dat bijgetankt moet worden. Er is
dus een passief gedeelte met sensoren en camera’s en een actief ge-
deelte met besturing.
De system integrator is Boeing, en de integratie van dit Rvs vereist
hoogwaardige soft- en hardware. Maar het usaF air Mobility Command
is niet tevreden over dat Rvs en kan met de KC-46 dan ook niet haar
volledige takenpakket uitvoeren. De problemen maken de KC-46 min of
meer mank. Door reflecties en vervormingen van het beeld is het zicht
dat de Rvs biedt soms zeer beperkt. Het risico van een botsing tussen
de bijtankbuis en het vliegtuig dat om brandstof vraagt, is dan te groot.
ook al omdat er geen visuele correctie via een raam aan de achterkant
kan plaatsvinden, breekt dat nu op. De boomers weten dat het vooral
om de laatste drie meter gaat en dat het elkaar even raken voordat er
ingeplugd wordt, te vaak voorkomt. vooral bij helder weer met de zon
achter het toestel ontstaan ongewenste schitteringen die storend wer-
ken. Dit raken wordt ‘scrapen’ genoemd en is voor elk vliegtuig, maar
helemaal voor een stealth-vliegtuig, totaal ongewenst. Daarnaast is het
onderdeel van het bedieningssysteem dat ‘depth plane compression’
heet en dat de afstand inschat tussen de boom en vliegtuig, niet opti-
maal. ook hier is verbetering gewenst.
werk aaN de wiNkel
Deze problemen met het Rvs moeten eerst worden opgelost voordat
het toestel optimaal ingezet kan worden. De usaF heeft hier stevig op
Bijschrift
??
? ?
??
??
De KC-46-cockpit. (Foto: Collins aerospace)
De achttien meter lange boom is nog te star…
Boomers KC-46a zitten vlak achter de cockpit. (Foto: Rockwell Collins)
KC-46a Pegasus-boom met nippelaansluiting.
onderaanzicht boom KC-46.
54-55-56_kc-76.indd 55 21-07-20 13:21