54 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020
uit oogpunt van efficiëntie wilde men één type als standaardvervanging
waarna de KC-X tankercompetitie uitgeschreven werd. Deze werd in fe-
bruari 2011 door Boeing gewonnen met een ontwerp gebaseerd op de
Boeing 767-200ER en door de usaF als KC-46 Pegasus gedoopt. Het
duurde tien jaar voor er eindelijk een keuze was gemaakt in het ameri-
kaanse Congres. Dit in schril contrast met de KC-135 waar ooit slechts
drie jaar nodig was tussen ontwerp en operationele inzet. De behoefte
is 179 stuks, af te leveren tot aan 2027.
Nieuwe techNiek
Maar daarmee was men er nog lang niet. Het duurde vervolgens nog eens
jaren om de KC-46 in het operationele stadium bij de amerikaans lucht-
macht te krijgen. Pas in januari 2019 kon de eerste afgeleverd worden.
Een van de eisen van de usaF was een verbeterde ‘boom’ ten opzichte
van de KC-10 Extender. Er werd door Boeing gekozen voor een totaal
nieuw concept voor de bediening hiervan, dat ‘cutting edge’ werd ge-
noemd. Ervaren ‘boomers’ die al jaren in de KC-135 vlogen, vroegen
zich al in het beginstadium af waarom er in het ontwerp geen raam bo-
ven de boom was geplaatst zodat er visueel contact kon worden ge-
maakt met het vliegtuig dat wordt bijgetankt. Zij waren gewend om op
hun buik te liggen in het staartgedeelte om het bij te tanken vliegtuig te
kunnen zien. Bij de KC-46 zitten de boomers echter voor in het toestel,
vlak achter de cockpit.
Boeing wilde zelf een nieuwe peperdure computertechniek, zelfs zonder
joysticks om het te kunnen bedienen. Dit paste wel in het denkbeeld
van destijds hoe de toekomst ingericht zou moeten worden. Daarbij
werd zo uitgegaan van de betrouwbaarheid van dat nieuw ontworpen
systeem, dat een raampje overbodig werd geacht. Maar de boomers
verbaasden zich over deze opstelling omdat zij vooral gewend waren
om praktisch te werken en zeer behendig waren in het concept met vi-
sueel contact. Ze zagen dat deze nieuwe technologie zeer vertragend
werkte op het project en daarnaast geldverslindend was. Het hele ver-
vangingsproject moest sowieso steunen op vindingrijkheid omdat er niet
genoeg geld was voor een op een vervanging. Nieuwe concepten kun-
nen ook nieuwe problemen opleveren, misschien is daar onvoldoende
bij stilgestaan.
De KC-46 tanker van de United States Air Force (USAF) heeft een hoofdpijndossier opgeleverd. Door ver-
oudering van de KC-135- en KC-10-vloot, degelijk maar steeds meer onderhoud vragend en het einde
van hun levenscyclus naderend, bestaat er al sinds geruime tijd een behoefte voor een groot aantal
nieuwe tankers voor de Amerikaanse luchtmacht.
kc-46 Pegasus aCHtERvolgD DooR PRoBlEMEN
StAtUSreport Door: Kees otten en Wim Das – Foto’s: Boeing/usaF
54-55-56_kc-76.indd 54 21-07-20 13:21