Pagina 51 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020 51
die op of in een vliegtuig geplakt kunnen worden, waren wij daarvoor de
juiste partij.”
ProductieProces
Het productieproces wat vliegtuigen betreft verloopt doorgaans in sei-
zoenen, waarbij 3M de materialen produceert en aan Omnimark levert.
afhankelijk van het vliegtuigtype en wat er moet gebeuren, dient de
luchtvaartmaatschappij een ontwerp in bij Omnimark. Van der Lee: “Wij
gaan het vervolgens grafisch ontwerpen en bekijken waar je wel of niet
over kunt plakken. Dan gaat de tekening terug naar afdeling Engineering
van de luchtvaartmaatschappij en zij overleggen met de afdeling Com-
mercie of het goedgekeurd kan worden. Bij goedkeuring gaat Omnimark
een indeling maken qua velformaten, materialen en gewichtstoename.
Het ruwe materiaal wordt beprint en er gaat een vernislaag overheen.
De vellen worden afgewerkt en gecodeerd zodat de monteurs weten
waar welk vel komt. afhankelijk van de grootte van de opdracht gaan er
een man of twaalf tot 26 naar de hangar om alles te beplakken. Doel is
om binnen twaalf uur (lead time) het toestel opgeleverd te krijgen.”
certificering
Voor het beplakken van een vliegtuig moet het proces voldoen aan be-
paalde certificering, weet Van der Lee. “De monteurs moeten sowieso
gecertificeerd zijn in 3M, daarnaast is het materiaal ook gecertificeerd.
Dit houdt in dat het herleidbaar is. als er wat plaatsvindt, dan wil je we-
ten wanneer het gebruikt is en of de houdbaarheidsdatum okay is.” Dit
heet een Certificate of Confirmity (CoC). “Wij werken altijd onder toe-
zicht van een grondwerktuigkundige die voor ons de eindcheck doet en
de task card aftekent. Ook zijn we bezig met een Easa form 41 (FO.
CsERV.00041). Dat houdt in dat je wordt aangezien als leverancier van
een kant-en-klaar product en dient als keurmerk voor airlines.”
corona
Nu de luchtvaartsector op zijn gat ligt vanwege de coronapandemie,
heeft dit ook consequenties voor een bedrijf als Omnimark. “We leveren
momenteel wel heel veel interieurstickers, dus bijvoorbeeld ook de stic-
kertjes voor de stoelrijen, waar de zwemvesten zitten en hoeveel ge-
wicht er in een bagagebak mag. Echt het decoreren van vliegtuigen aan
de buitenkant gebeurt momenteel niet”, zegt Van der Lee. Wel heeft
Omnimark in samenwerking met brancheorganisatie Fespa hun snijca-
paciteit ter beschikking gesteld om mondkapjes te kunnen snijden. Daar-
naast maken zij posters en andere stickers om informatie te geven over
de vereiste coronamaatregelen.
duurzaamheid
De rode draad binnen het bedrijf zijn de medewerkers. “Onze huidige
directeur is een uniek mens. Die heeft zoveel zorgen om de mensen en
het milieu, dat is echt mooi om te zien. We mogen ons gelukkig prijzen
dat we voor hem mogen werken”, zegt Van der Lee trots. Het stuk duur-
zaamheid staat dan ook boven aan het lijstje van het bedrijf. “Het stoort
ons dat er niets met het materiaal kan gebeuren. Het basismateriaal
waar nog een lijmlaag op komt, kan door de afvalverwerker lastig ge-
scheiden worden. Daarom wordt nu samen met de brancheorganisatie
en tNO gekeken wat er mogelijk is.” Recycling en groeiambitie zijn be-
langrijk voor de toekomst. Binnen vijf jaar hoopt Omnimark te verdubbe-
len waarbij de voertuigen de core business blijven. speerpunt om te
groeien de komende jaren wordt naast bus- en treinconsessies in het
openbaar vervoer uiteraard ook de luchtvaart. Dan moet je bijvoorbeeld
denken aan helikopters. Het bedrijf deed al wat voor deze luchtvaarttak,
maar wil dit verder gaan uitbreiden. Dus groei in de breedste zin van het
woord.
Bijschrift
??
? ?
??
??
Omnimark-oprichter Hwie-Bing Kwee ‘inspecteert’ de PH-KBX.
Coronagerelateerde stickers.
50-51_omnimark.indd 51 21-07-20 13:17