50 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020
In gesprek met Wilfried van der Lee, senior accountmanager bij Omni-
mark. Helaas per telefoon vanwege de coronamaatregelen, want we
hadden het hele productieproces graag live mee willen maken. Een ont-
werp dat start op de tekentafel en uiteindelijk op een immens groot
vliegtuig de wereld rondvliegt. Dat wil je toch van dichtbij meemaken?
toch kan Van der Lee het proces heel goed telefonisch verwoorden.
Voor een compleet beeld begint hij over de historie van het bedrijf. Om-
nimark is van origine een familiebedrijf, opgericht door de heer Kwee in
1953. Inmiddels is de tweede generatie in het bedrijf en doet het goede
zaken in zowel binnen- als buitenland. Het bestaat nu bijna 67 jaar en is
ooit begonnen met een zeefdrukinstallatie aan de Warmoesstraat in am-
sterdam. De oorspronkelijke eigenaar had de grafische school gedaan
en kwam daarna in aanraking met 3M, het wereldwijde technologiecon-
cern, en dan met name met het stickermateriaal. toen albert Heijn des-
tijds een opdracht had uitgezet voor het decoreren van de huidige
vrachtwagens, werden die nog door hun eigen huisschilder beschilderd.
Van der Lee: “toen heeft, zoals wij hem noemen, oude meneer Kwee
een voorstel gedaan voor stickers. sociaal als Kwee was, liet hij de huis-
schilder de montage doen van de stickers die hij ontwierp. Zo zat die
huisschilder niet zonder werk.” Van der Lee voegt hieraan toe dat dit
meteen ook de rode draad is binnen het bedrijf. ‘“Wij doen alles heel
graag samen. Wij vinden ook dat je juist krachtig wordt van het samen-
werken met collega-bedrijven.”
Luchtvaart
Omnimark heeft inmiddels een enorme portefeuille aan klanten en een
grote dosis aan kennis opgebouwd. Het was het eerste bedrijf dat recla-
memasten bedacht. Op een van die reclamemasten stond bijvoorbeeld
de Marlboro-man. “De hele opzet kwam hier vandaan”, zegt Van der
Lee. “Onze core business zijn altijd de automobielen geweest en daar
hebben we dan ook de naam Fleetmarking aan te danken. Daarnaast
ook de wat specialistische dingen als vliegtuigen.”
Waarom er voor de luchtvaart is gekozen? Van der Lee: “De luchtvaart is
eigenlijk voortgekomen uit de vraag van KLM. We deden al de voertui-
gen die op het platform reden. Met name de reflective-materialen zodat
ze beter opvallen in het donker. En toen kwam ook de vraag voor het
decoreren van de vliegtuigen. Omdat wij toen al een nauwe relatie had-
den met 3M en zij de enige zijn die gecertificeerde materialen leveren
Kale vliegtuigen wil je niet zien in de lucht. Je ziet dan tenslotte niet welke luchtvaartmaatschappij er
achter dat toestel schuilt. Het oog wil ook wat. En een beeld zegt veel meer dan woorden alleen. Je ooit
afgevraagd wie de bestickering aanbrengt op zo’n prachtige Boeing 737? Precies, dat doet het bedrijf
Omnimark uit Weesp.
van a3 naar a-vLiegtuig
IndustrIE Door: saskia Roelofs-van Velsen – Foto’s: Omnimark
50-51_omnimark.indd 50 21-07-20 13:17