48 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020
Hoewel de intellectuele functies van een gezond persoon tot op hoge
leeftijd intact kunnen blijven, is vastgesteld dat het iets langer duurt om
informatie op te nemen en te verwerken. Daardoor wordt de reactietijd
langer en nemen de reflexen af. Helaas is dit proces niet te stoppen.
Hoe kun je daar het beste mee omgaan, zowel de vlieger zelf, de in-
structeur maar ook de organisatie, zoals een club of misschien een be-
drijf? Het proces hoeft niet direct te resulteren in het stoppen met onze
mooie hobby of beroep.
OuderdOmsgebreken
Luchtvaartpsycholoog Lucas van gerwen en oud-gezagvoerder Richard
Branderhorst willen daarbij helpen. Beide heren hebben ruime ervaring
in hun eigen vakgebied. Een ding hebben ze gemeen. Ze hebben alle-
bei een vliegcarrière in de luchtvaart gehad en delen hun passie voor
het vliegen. Ook hebben ze hun papieren behaald tijdens de oliecrisis
en recessie in de jaren ’70 en ’80. Dit heeft Van gerwen doen besluiten
om een andere richting op te gaan en wel die van de psychologie. Hij
heeft een specialisatie ontwikkeld op het gebied van luchtvaartgerela-
teerde klachten zoals vliegangst. Hij is de oprichter van stichting Vlieg-
angstbestrijding Leidse universiteit KLM (VaLK), en recent heeft hij het
stokje na dertig jaar doorgegeven. In 1996 heeft hij World Class support
opgericht waarbij hij samen met een team van specialisten hulp biedt
op het gebied van luchtvaartgerelateerde angsten. Branderhorst beland-
de na de Rijksluchtvaartschool eerst in de kleine luchtvaart. Hij is daar in-
structeur geworden en na een wachttijd van vijf jaar begonnen aan een
vliegcarrière van 30 jaar bij KLM, hoofdzakelijk op de intercontinentale
vluchten. Daarnaast heeft hij diverse functies binnen het bedrijf bekleed.
Na de opbouw van een omvangrijk netwerk en dito kennis, zijn ze zelf
natuurlijk ook een dagje ouder geworden. De consequenties van het ou-
der worden van vliegers heeft hen ertoe bewogen een training/coaching
Ouder worden brengt onder meer met zich mee dat je een schat aan vliegervaring hebt opgebouwd, sa-
men met een grote vriendenkring. Fotoboeken vol herinneringen aan leuke trips en mooie vliegtuigen.
Helaas zijn er ook nadelen: het teruglopen van lichamelijke en mentale gezondheid.
ken je limieten
KnOw HOw Door: saskia Roelofs-Van Velsen
(Foto: aOPa Foundation usa)
48-49_kenjelimieten.indd 48 21-07-20 13:17