Pagina 47 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020 47
Wereldwijd leven meer dan 425 miljoen mensen met dia-
betes, een ziekte die het dagelijks leven diep beïnvloedt.
Daar dien je onder andere rekening mee te houden bij de
keuze van je hobby of beroep. Dankzij de nieuwste medi-
sche en technologische ontwikkelingen heeft echter de be-
handeling van deze ziekte de afgelopen jaren veel vooruit-
gang geboekt. als gevolg hiervan is in veel landen het
verbod om te vliegen met insuline of geneesmiddelen die
als complicatie hypo’s (lage bloedsuiker) kunnen veroorza-
ken, uiteindelijk vervallen. Piloten die insuline gebruiken,
kunnen onder strikte voorwaarden hun beroep blijven uit-
oefenen. Zo mogen in de Vs sinds 1996 privévliegers met
insuline vliegen. En in het VK is het sinds 2013 ook voor
beroepsvliegers mogelijk hun beroep uit te oefenen, mits er
aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
In Nederland blijft echter het gebruik van insuline vanwege
diabetes mellitus een absoluut bezwaar gezien de kans op
een lage bloedsuiker die direct een gevaar kan opleveren.
Dat risico is recent echter steeds kleiner geworden. Hierdoor
vindt de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaartgeneeskun-
de (NVvLg) dat Nederlandse vliegers die insuline gebruiken,
de kans zouden moeten krijgen om onder het Britse protocol
aan de slag te gaan. Daarvoor zouden zij aan bepaalde voor-
waarden moeten voldoen, zoals niet meer dan twee keer
een hypo in de vijf jaar voorafgaand aan de keuring, accepta-
bele bloedsuiker en Hba1c (gemiddelde suikerwaarden van
de afgelopen drie maanden), en een strikt protocol vóór en
tijdens de vlucht. Zo zouden zij op gezette tijden voor, tijdens
en na de vlucht bloedsuikermetingen moeten doen.
Het is ten slotte belangrijk het volgende onder de aandacht
te brengen. ten eerste: van de vliegers die in Nederland
vanwege insulinegebruik afgekeurd zijn, vliegen er een paar
voor buitenlandse maatschappijen met een Engelse licen-
tie. Deze piloten blijven derhalve ook in Nederland vliegen.
Met andere woorden: het risico is onder deze omstandig-
heden niet helemaal uit te sluiten. Daarnaast moet men
denken dat het stellen van strenge eisen ook met zich mee
brengt dat een kandidaat iets niet meldt bij de keuring. Het
dilemma van de keuringsarts is namelijk aan de ene kant
streng zijn en streven naar veiligheid, maar anderzijds ook
zoveel mogelijk een beroep doen op de medewerking van
de kandidaat. Want wat als hij zwijgt over het gebruik van
insuline omdat hij bang is om afgekeurd te worden en hij
blijft vliegen met alle risico’s van dien?
Bijschrift
Suikerziekte en vliegen
Medisch Door: Michele Di Maio, arts
Nieuwe spulleN
??
? ?
??
??
risico is niet
helemaal uit
te sluiten
Functionele collectoritemS
Verkeersvliegtuigen hebben een beperkte operationele en economische
levensduur. aan het eind daarvan zijn ze afgeschreven en komen ze be-
perkt beschikbaar voor musea. Het merendeel eindigt echter ‘op de
sloop’ waar ze worden ontmanteld. Nog bruikbare onderdelen beginnen
daarna een ‘nieuw’ leven; de rest wacht de versnipperaar om te worden
gerecycled. Dat overkwam ook de MD81 N922tW die op 26 juli 1981
bij swissair begon te vliegen, waarna het toestel in 1997 door trans
World airlines (tWa) werd overgenomen en daar aangepast door het le-
ven ging als MD82 ‘Mad Dog’. In 2001 werd het toestel, samen met de
rest van de tWa-vloot, ondergebracht bij american airlines waar het tot
april 2003 passagiers vervoerde. Vervolgens wachtte de slopershamer
op Roswell in New Mexico. Kort voor de definitieve ontmanteling kreeg
het Duitse bedrijf aviationtag toestemming van american airlines om
een aantal huidplaten te redden van de shredder om ze vervolgens om
te toveren tot een gelimiteerde serie van 9.000 ‘tags’ (kofferlabels) die
vervolgens online verkocht worden voor € 29,95 per stuk. Een bezoekje
aan www.aviationtag.com leert direct dat niet alleen uitgefaseerde 747’s,
757’s en 777’s of airbussen van het type a319, a320, a321 en a330
‘getagd’ kunnen worden, maar ook turboprops als de Fokker F50 of
atR42 en zelfs ga-vliegtuigen als een Piper Pa-28 uit 1977. n
47_medischerubriek.indd 47 21-07-20 13:15