Pagina 46 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2020

46 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020
Beide vliegtuigen zijn afgeleid van de Mudry Cap 10 waarbij gekozen
werd voor een koolstofvezel-houtconstructie. Ze worden in de markt ge-
zet voor aerobatic vliegen (+9/-9 g). Ook kunnen ze ingezet worden als
trainer, als toestel waarmee upset Recovery training kan worden gege-
ven, of gebruikt worden voor recreatieve doeleinden.
De Integral R heeft een 210 pk sterke aEIO-390 voor het brandschot,
terwijl voor de s-versie een aEIO-360 van 180 pk wordt voorzien. Vol-
gens de fabrikant zijn met de Integral R bij 75 procent motorvermogen
kruissnelheden mogelijk tot 335 km/h. Voor de s-variant kan worden
uitgegaan van 315 km/h bij eenzelfde power setting.
De Integrals krijgen een MtOW van 950 kg, een tankinhoud van 175 l,
een vliegbereik van 700 nm (1.111 km) en de mogelijkheid tot 30 kg
bagage mee te nemen. Voor beide varianten geldt een Vne van 390
km/h en een overtreksnelheid van 90 km/h. De tweezitters hebben een
spanwijdte van 8,78 m, een hoogte van 2,46 m en een lengte van 7,26
m, en worden geleverd met een ballistische reddingsparachute alsmede
crashbestendige stoelen en brandstoftanks.
Volgens auro verbruiken de Integral-varianten dankzij elektronische ont-
steking minimaal vijftien procent minder brandstof terwijl daarnaast zes
procent meer vermogen wordt geleverd. Beide modellen worden uitein-
delijk niet alleen conform de Easa Cs23-regels gecertificeerd, maar ko-
men ook in kitvorm beschikbaar.
Enige constructie-ervaring was het ingenieurstrio voor aanvang van het
Integral-project overigens niet vreemd. Zo waren ze via Replica’air al be-
trokken bij de bouw van een Dewoitine D-551 replica als eerbetoon aan
dit Franse gevechtsvliegtuig uit de tweede Wereldoorlog. Deze ervaring
verklaart voor een deel ook het streven naar eenvoudig onderhoud wat
onder meer moet blijken uit een speciaal ‘powerpakket’ waardoor een
motorwissel in minder dan een uur mogelijk wordt.
De door Aura Aero ontwikkelde Integral R heeft op 22 juni 2020 voor het eerst een uur gevlogen. Kort
daarna vond de publiekspresentatie plaats. De onder de rook van Toulouse gevestigde nieuwe lucht-
vaartonderneming is het geesteskind van drie Franse luchtvaartingenieurs die in 2018 een tweetal nieu-
we tweezitters introduceerde, de Integral S en de Integral R staartwielvariant.
Bijschrift
AurA Aero IntEgRal R
STATuS RepoRT Door: Ruud Vos – Foto’s: aura aero
??
? ?
??
??
46_integralr.indd 46 21-07-20 13:14