Pagina 43 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2020 43
in het toestel paste. Dat probleem is nu opgelost. De vernieuwde cabi-
ne-inrichting biedt nu ruim plaats, zelfs met een headset op.
POTENT
Na de ‘walk around’ stappen we in. Dit toestel is gemaakt van koolstof
en een beetje kevlar, composieten en is voorzien van een titanium (!)
intrekbaar landingsgestel. Hierdoor ligt het maximale startgewicht ruim
225 kg onder dat van een vergelijkbare vierpersoons ‘high performance’
kist. Het maximale startgewicht bedraagt 1.315 kg met een ‘full fuel pay-
load’ (belading bij volle tank) van 325 kg, of volwassenen met een ge-
middeld gewicht van 81,5 kg. Dat is, op z’n zachtst gezegd indrukwek-
kend.
Voor een instructeur/demovlieger die meestal rechts zit, zijn alle schake-
laars goed te bereiken. De cockpit maakt een zeer opgeruimde en ergo-
nomische indruk.
De Lycoming IO-540 zescilinder met 260 paardenkrachten laat zich op
de normale Lycoming inspuitmotor-manier starten en komt rustig tot le-
ven. Eigenlijk hoeft ‘active noise reduction’ van de Bose Head Set niet
eens aan.
COMPLEET
De Pipistrel-piloot laat de gehele procedure aan zijn gast over, wat bij-
zonder op prijs gesteld wordt. De avionicaset in dit vliegtuig is van Gar-
min met tweemaal een G3X PFD/MFD en een G3X autopilot die geba-
seerd is op de populaire GFC-700, een GTN-750 en GTN-650 voor de
navigatie en communicatie, en een Mid Continent MD-302 Back Up In-
strument. Een bijzonder bruikbare set voor dit als experimental geregis-
treerde vliegtuig!
Het ballistische reddingsysteem, een parachute waar het gehele vliegtuig
aan kan hangen, wordt ‘op scherp’ gezet; het kan tot de Vne (maximale
vliegsnelheid) van 205 KIAS (knopen aangewezen snelheid) worden ge-
bruikt. Dit is een groot
verschil ten opzichte
van een andere vierzit-
ter, waar een soortge-
lijk systeem is be-
grensd tot iets onder
de normale kruissnel-
heid.
Het taxiën op de gras-
baan van Ajdovscina is
zeer eenvoudig, en na
de ‘run up’ gaat het
gas naar vol, voor de
start op deze ongeveer
900 meter lange baan.
Bij 55 kts (102 km/h)
wordt het neuswiel
ontlast en bij 70 kts
(130 km/h) wordt de
Panthera rustig gero-
teerd, snelheid laten oplopen naar 85 kts (157 km/h) voor het eerste
stuk van de klim, wielen omhoog en de snelheid naar rond de 100 kts
(185 km/) laten oplopen. De vario stabiliseert bij bijna 1.800 ft/min
(549 m/min). Dit toestel klimt eigenlijk als een ‘engel met heimwee’!
SNEL
Het zicht over de neus is prima en al snel zitten we op 4.500 ft (1.372
m) en moeten we naar links draaien om niet in het luchtruim van Triëst
in Italië te komen.
Op deze hoogte laten we de snelheid rustig oplopen bij een vermo-
gensinstelling van 65% (23 Inch en 2.300 RPM). Leanen naar ‘Best Po-
wer, Rich of Peak’ leidt tot een economisch verbruik van 12 gallon per
uur (47 l/h) aan MOGAS… Ja, MOGAS want de Lycoming IO-540EXP99
is toegelaten voor het gebruik van de relatief goedkope brandstof.
De snelheid blijft uiteindelijk staan op 181 knopen True Airspeed (335
km/h). Kijk, dat zijn zaken! Ik geloof zonder meer dat dit toestel op
8.000 ft (2.438 m) richting de 200 knopen True (370 km/h) komt bij
maximaal kruisvermogen.
BEHEERSBAAR
Maar vliegt dit ‘hot cookie’ ook braaf als het langzaam gaat? Nou, daar
kunnen we kort over zijn; ja dat is ze. Bij 70 kts (130 km/h, clean) gaat
de Stall Warning af, gevolgd door een duidelijke buffet, en bij iets onder
de 60 kts (111 km/h) gaat de neus recht door de horizon. De Dutch
Roll-stabiliteit is prima, en een doublet resulteert in 1,5 oscillatie totdat
de rust is weergekeerd.
De gehele nadering naar het grasveld is vergelijkbaar met andere snelle
vierzitters. De demping van de stuurknuppel is zo goed dat we zonder
problemen op de knoop nauwkeurig de fi nal af kunnen vliegen en de
landing met het gesleepte landingsgestel is een eitje. Alles bij elkaar
kunnen we alleen maar zeggen: “Doe mij er ook een!!” Gewoon een
heerlijk vliegtuig, comfortabel, makkelijk te vliegen en… supersnel!
TE KOOP
Pipistrel denkt nog ongeveer twee jaar nodig te hebben voor de EASA
CS-23-certifi catie. Maar de Panthera is op dit moment al te koop voor
klanten die de beperkingen van het vliegen met een ‘experimental’ voor
lief nemen. Steeds meer landen staan inmiddels voor deze klasse vlieg-
tuigen meer operaties toe, zelfs tot en met IFR Day/Night.
200 kts (370 km/h) lijkt haalbare kaart.
Titanium landingsgestel…
??
? ?
??
??
42-43_pipistrelpanthera.indd 43 21-07-20 13:11