40 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2020
In de tijdens de EAA AirVenture 2016 in Oshkosh geïntroduceerde
XCub zijn 132 koolstofvezel onderdelen verwerkt die bevestigd zijn aan
een frame van chroom-molybdeen staal. De staartwielvariant is Ameri-
kaans gecertifi ceerd (Part 23), terwijl voor de NX Cub 2021 als certifi –
catiejaar wordt genoemd. CubCrafters besloot tot het uitbrengen van
de neuswielvariant na uitgebreid onderzoek onder meer dan driehon-
derd piloten.
De CC-19 XCub heeft een 180 pk sterke Lycoming O-360-C1G die een
tweebladige composiet Hartzell Trailblazer aandrijft. CubCrafters geeft
een kruissnelheid op van 145 mph (233 km/h) bij 75 procent motor-
vermogen. Voor de startaanloop en landingsrol volstaat een stripje van
52 m waarna het toestel met 1.500 fpm (457 m/min) uitklimt. De
XCub kan meer dan zes uur vliegen op een enkele tank (230 l). Wordt
daarbij een snelheid aangehouden van 120 mph (193 km/h), dan ligt
het verbruik rond de 22 l/u en kan bijna 1.000 nm (1.853 km) non-
stop worden gevlogen. Het toestel weegt leeg 552 kg bij een nuttige la-
ding van 492 kg. In 2019 werd een variant in de markt gezet met een
215 pk sterke CC393i-motor met een cilinderinhoud van 6,39 l. Er zijn
tot op heden ruim 250 Legend Cub-varianten geregistreerd.
MOAC
American Legend introduceerde de eerste kitversie van een Piper Cub in
2005 waarna het toestel populair werd getuige de momenteel ruim
400 Amerikaanse registraties. De MOAC-variant overtreft volgens de fa-
brikant zo’n beetje alles wat in de tachtigjarige Piper Cub-geschiedenis
aan het toestel is ontwikkeld. Zo krijgt de MOAC een MTOW van 907 kg
(tegen 740 kg bij een Super Cub) en een tankinhoud van 151 l, vijftien
liter meer dan het origineel. Door het hogere startgewicht kan een derde
zitplaats worden gerealiseerd of ruim 80 kg extra bagage worden mee-
genomen. Andere verbeteringen zijn onder meer een tweede deur, een
versterkte romp en grotere fl aps. Inwendig is het toestel volledig bij de
tijd getuige Garmins G3X touch panels, usb-poorten, ledverlichting en li-
thium-ion-accu’s.
De echte ‘peformance boost’ komt van de Titan-motoren die tot 208 pk
kunnen leveren tijdens take off en 187-195 pk continu. Met een beetje
wind op de neus vliegt een MOAC-versie na een startaanloop van vijf-
tien meter, maar echt geoefende piloten zijn ‘los’ binnen de romplengte
van het toestel… De goedkoopste variant, de Super Legend AL18, is er
vanaf US$ 174.900; de zeven verkrijgbare MOAC-varianten vergen een
investering van US$ 215.000-260.000.
Aan het Piper Cub-replicafront werden onlangs door twee Amerikaanse producenten opmerkelijke vari-
anten geïntroduceerd. Zo zal de bij CubCrafters gebouwde CC-19 XCub ook met neuswiel leverbaar wor-
den als NX Cub. Daarnaast heeftt American Legend een variant in de aanbieding die omschreven wordt
als ‘Mother Of All Cubs’ (MOAC).
Bijschrift
CUBREPLICA’S
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: fabrikanten
??
? ?
??
??
American Legend ‘MOAC’.
40_cubreplicas.indd 40 21-07-20 13:07