Pagina 33 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2020
PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020 33
als CaMO is Zeusch aviation verantwoordelijk voor het managen van al-
le met luchtwaardigheid samenhangende zaken, waaronder onder-
houdsschema’s, veiligheidsstandaards en alle vereiste certificaten. De
onderneming heeft met het oog daarop een eigen manager aangetrok-
ken met bijna twintig jaar onderhoudservaring.
Onder het CaMO vallen momenteel een King air C90a en de B200 su-
per King air PH-ZaZ. als alles volgens plan verloopt zullen in 2021 ook
de tweede C90a en de onlangs gearriveerde B200 super King air onder
recent verworven erkenning komen te vallen.
Vloot
Zeusch beschikte al over een Beech B200 super King air (de onlangs
Nederlands geregistreerde PH-ZaZ) en een tweetal Beech C90 King air
turboprops (de 2-MaPZ en 2-ZEuZ). Onlangs werd aan dit trio een
amerikaans geregistreerde Beech B200 super King air uit 1987 toege-
voegd. Dat toestel werd eind juni 2020 door het gespecialiseerde air-
Ops24 Flight support services uit Eindhoven vanuit amerika naar Neder-
land overgevlogen waar het uiteindelijk de Nederlandse registratie
PH-ZCZ zal krijgen.
Werkterreinen
De onderneming heeft zich in korte tijd op een aantal terreinen weten
te profileren waarbij de vliegtuigen onder meer worden ingezet voor het
zogenoemde ‘grid mapping’. tijdens deze vluchten worden gegevens
verzameld voor het kunnen vervaardigen van gedetailleerde kaarten. Een
bijzondere ‘tak van sport’ zijn ook de relay-vluchten waarbij een King air
C90a tijdens bijvoorbeeld wielerwedstrijden of marathons fungeert als
vliegend tussenstation. De gedurende deze sportevenementen gegene-
reerde gegevens en beelden worden daarbij opgevangen en vervolgens
doorgestuurd naar zendstations.
Daarnaast kunnen de turbprops worden ingezet voor spoedeisende or-
gaantransporten of medische evacuatievluchten waarbij patiënten zit-
tend dan wel liggend moeten worden vervoerd. Ook het uitvoeren van
geautoriseerde missies behoort tot de mogelijkheden waarbij de vliegtui-
gen van Zeusch aviation ingezet kunnen worden voor surveillancevluch-
ten in opdracht van overheden.
Zeusch Aviation op Lelystad Airport is door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) aangewezen als
Continuing Airworthiness Management Organisation (CAMO). Deze erkenning is een volgende stap in de
richting van een eigen Air Operator’s Certificate (AOC).
Bijschrift
ZEusCH aviatiON ONDErwEg Naar eigen AoC
InDusTrIe Door: ruud vos
??
? ?
??
??
C90 King air.
(Foto: Berend Jan Floor)
33_zeuschaviation.indd 33 21-07-20 13:02