32 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020
INDuStrIE Door: Berend Jan Floot
uitzonderlijk is dat bij dit toestel niet alleen de romp werd gespoten,
maar ook de vleugels en staartvleugel. Doorgaans blijven deze wit en
worden ze niet betrokken bij het samenspel van het uiterlijk. Nu wel,
want bij de D-aFaL werden de vleugels ook helemaal zwart gespoten.
Wat niet werd meegenomen waren de chromen vleugelranden omdat
deze leading wing edges onderdeel zijn van het de-icing-systeem.
cadeauTje…
Een van de leukere klussen was het uitpakken na het spuiten. Ook best
spannend voor de medewerkers die nu konden bekijken hoe het toestel
eruit zou komen te zien. En ook spannend of het spuitwerk netjes was
gedaan, of er geen ‘zakkertjes’ waren ontstaan. Misschien moest er nog
wel een deeltje opnieuw gedaan worden om het echt perfect te krijgen.
Na acceptatie door medewerkers van FaI is het toestel niet alleen tech-
nisch helemaal bij de tijd, maar voldoet deze global Express ook door
het geheel nieuwe interieur inmiddels aan de nieuwste standaarden zo-
als die bij de huidige topmodellen van Bombardier, de global
Bijna klaar, wat rest is een enorme hoeveelheid poets- en polijstwerk.
De cabine voor en na de make-over. (Foto: FaI)
6500/7500, worden gehanteerd. Daardoor kunnen we ondanks de
5.714 vlieguren en 2.069 landingen spreken over een bijna fabrieks-
nieuw toestel dat zelfs te koop staat voor € 10.950.000. tot zich een
koper aandient zal FaI de D-aFaL inzetten in hun chartervloot.
Metamorfose van een toilet… (Foto: FaI)
30-31-32_satys.indd 32 21-07-20 11:45