PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020 31
om het comfort en de veiligheid te dienen. te denken valt hier niet al-
leen aan nieuwe stoelen, energie- en datavoorziening, entertainment
(H-D schermen), brandbeveiliging en vluchtroutes, maar ook aan zaken
als pantry-inrichting, verlichting, draadloze communicatie middels Honey-
wells Ka-band satellietverbinding, zuurstof-, temperatuur- en ventilatie-
systemen.
De Duitse ontwerper tim Callies kreeg vervolgens opdracht zorg te dra-
gen voor de aankleding van de binnenkant. Callies had al de nodige er-
varing met het ontwerpen van interieurs voor Boeing Business Jets, air-
bus Corporate Jets en de Bombardier global (Express) varianten. Bij
inrichting van de D-aFaL werd gekozen voor wortelnotenhout en kool-
stofvezel fineerafwerkingen met daarbij kobaltzwart-metaal plaatwerk. De
tafelbladen zijn van graniet terwijl in de pantry en in de sanitaire ruimte
gekozen werd voor verwarmde witgrijs-marmeren vloertegels.
Er is nu plaats voor twaalf passagiers. Die nemen plaats op tien losse stoe-
len in tweekleurig leer of op een van de twee met antracietkleurige armani-
stof beklede driepersoonsdivans. Op een ervan mogen twee passagiers zit-
ten tijdens de start en landing. De Bombardier wordt gevlogen door twee
vliegers en er is vooraan bij de pantry een zitplaats voor de steward(ess).
Voor het comfort van de passagiers werd het druksysteem in de cabine
aangepast zodat het is alsof men op 4.500 ft (1.372 m) vliegt.
TÃ moko
Nog voordat de medewerkers van satys aan hun klus konden beginnen,
waren er al meer dan 10.000 manuren in het toestel gestoken. Het
eveneens door Callies bedachte exterieur was vervolgens op z’n zachtst
gezegd ‘uitdagend’ vanwege de gewenste grote tã moko, een tribal-ta-
toeage die vroeger gedragen werd door de Maori-stammen uit Polyne-
sië. Door middel van huidkerven werden bij jonge mannen in het ge-
zicht, op de dijen en billen sierlijke symmetrische tekeningen gemaakt.
Het was om het proces naar volwassenheid vorm te geven. Bij vrouwen
werden de tatoeages aangebracht op de lippen en kin.
sTickers Plakken
Om dit complexe ontwerp te kunnen realiseren werd de D-aFaL eerst
ontdaan van de oude laklaag. Daarna werd een witte ondergrond aange-
bracht. Vervolgens begon de meest tijdrovende klus van de metamorfo-
se, het aanbrengen van de stickers met de sjablonen. De meterslange
vellen werden met passen en meten op de juiste plaats aangebracht.
Daarbij moest de symmetrie goed in het oog worden gehouden en
moesten alle sjabloonvellen netjes op elkaar aansluiten. Het aanbrengen
van de stickers op de eveneens te versieren motorgondels was monni-
kenwerk. Een klus die al met al zes dagen in beslag zou nemen.
Bijschrift
??
? ?
??
??
Ingrijpende neuscorrectie… en het resultaat.
De D-aFaL arriveert voor haar make-over.
30-31-32_satys.indd 31 21-07-20 11:44