Pagina 28 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2020

28 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020
StAtuS REPoRt Door: Ruud Vos – Foto’s: Zero avia
Hybride
Bij de Amerikaanse start-up Ampaire kan inmiddels de op de Cessna
337 Skymaster gebaseerde Electric EEL worden besteld met een 310 pk
sterke Continental Io-550 motor in de neus en een accugevoede 215
pk sterke elektromotor, die de pusherprop aan de achterzijde aandrijft.
Daarnaast komt een variant beschikbaar met een 300 pk sterke Conti-
nental CD-300 dieselmotor.
ook het Franse VoltAero is in de weer met een aangepaste Skymaster,
de Cassio 1, waarbij de voorste motor is vervangen door twee elk 82
pk sterke Safran ENGINeuS 45 elektromotoren in de vleugels. Deze
krachtbronnen worden via een generator ‘gevoed’ door een nu nog tra-
ditionele motor, die eveneens drie 80 pk sterke Emrax elektromotoren
aandrijven. op hun beurt drijven zij de pusherprop aan. op termijn
wordt echter een 300 kw (409 pk) sterke, van een Nissan V-6 afgeleide
lichtgewicht-automotor ingebouwd.
Dezelfde Cessna-variant wordt sinds eind september 2019 op teuge
Airport onder handen genomen bij het Dutch Electric Aviation Centre
(DEAC) dat het toestel in gaat zetten voor onderzoek naar hybride elek-
trisch vliegen. Na een eerste uitgebreide serie grond- en vliegproeven
wordt in eerste instantie de achterste motor vervangen door een elek-
trische, zodat er sprake is van een hybride aandrijving. Het onderzoek
dat samenhangt met het elektrificeren van de Skymaster gebeurt door
studenten en medewerkers van de technische universiteit Delft en het
Deltion College Zwolle.
diAmond AircrAft industries
Bij Diamond Aircraft Industries worden sinds oktober 2018 proeven uit-
gevoerd met een hybride aangedreven tweemotorig vliegtuig. Het toe-
stel werd ontwikkeld in samenwerking met Siemens AG. Aan de basis
van het experimentele ontwerp lag een DA-40 waarbij twee elektromo-
toren aan een canardvleugel in de neus werden bevestigd. Beide moto-
ren leveren gezamenlijk 150 kW (204 pk) tijdens de start. De stroom
wordt opgewekt door een dieselgenerator die 110 kW stroom kan ge-
neren.
mAHepA
De Sloveense fabrikant Pipistrel is betrokken bij het door de Europese
unie gefinancierde Modular Approach to Hybrid-Electric Propulsion Ar-
chitecture (MAHEPA) Green Deal-project dat mikt op emissievrije lucht-
vaart in 2050. De in dat kader voor de Pipistrel Panthera ontwikkelde
MAHEPA-elektromotor is bijna gereed voor inbouw. Volgens de Slo-
veense fabrikant en de Duitse motorbouwer Compact Dynamics vol-
doet de unit aan alle gestelde eisen. De lichtgewicht motor weegt 45
kg, heeft een piekvermogen van 300 kW (408 pk) en zal worden ‘ge-
voed’ door een conventionele 140 pk sterke Rotax 915iS verbrandings-
motor. Pipistrel voorziet plaatsing van een deel van de accu’s in de
vleugels.
H3pseu
De Italiaanse vliegtuigbouwer tecnam is met een P2010 aangehaakt bij
het Europese H3PsEu-project. Het toestel werd met het oog daarop
voorzien van parallel hybride aandrijving. tecnam verving bij de ‘twenty
ten’ de 180 pk sterke Lycoming Io-360-motor door een 141 pk sterk
Rotax 915iS-blok en een Siemens SG30-elektromotor.
ampaire Electric EEL.
Voltaero Cassio.
nlr
Het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) krijgt
in september 2020 een Pipistrel Velis Electro. De Easa gecertificeerde
tweezitter gaat dienen als testplatform voor Living Lab Electric Flight
van het NLR en ondersteunt het Nederlandse actieprogramma
Hybride Elektrisch Vliegen van het ministerie van Infrastructuur en
Waterstaat.
26-27-28_zeroavia.indd 28 21-07-20 11:42