Pagina 27 van: Piloot en Vliegtuig Editie 08-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2020 27
vlucht over langere afstand worden uitgevoerd vanaf de Britse Orkney-eilan-
den met een triplengte van 250-300 nm (460-555 km). De vloeibare wa-
terstof zal daarbij onder een druk van 350 bar worden opgeslagen in een
tank met een capaciteit van vijftien kg, beduidend meer dan de 2-5 kg tanks
waarmee momenteel wordt gevlogen. De voor deze trip te gebruiken elek-
tromotor moet een vermogen gaan leveren van 250 kW (340 pk).
Andere spelers
Zero avia is overigens niet de enige die inzet op deze vorm van aandrij-
ving. Ook Breezer aircraft en het Duitse elektromobiliteitsbedrijf eCap
gaan een eenmotorig toestel uitrusten met een brandstofcel. Breezer zal
een B440-6 in eerste instantie uitrusten met een nieuwe Breezer High-
Performance elektromotor waarbij eCap een accu zal leveren met een
hoge capaciteit. In een tweede fase zal in een tweede prototype een
brandstofcel worden ingebouwd.
Ook het Duitse Centrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) experimenteerde
inmiddels met de sinds eind september 2016 vliegende HY4 die werd ont-
wikkeld in samenwerking met de sloveense fabrikant Pipistrel, de luchtha-
ven van stuttgart en de universiteit van de Zuid-Duitse stad ulm. gezamen-
lijk ontwikkelden ze de van de Pipistrel taurus afgeleide HY4. De door de
brandstofcel opgewekte energie wordt hier direct doorgegeven aan een 80
kW (109 pk) elektromotor. tijdens de start springen twee lithium-ion-accu’s
bij. Het toestel heeft een MtOW van 1.600 kg en biedt plaats aan vier perso-
nen. Er wordt een maximale snelheid voorzien van 200 km/h bij een kruis-
snelheid van 165 km/h en een vliegbereik van 750 tot 1.500 km.
Bijschrift
??
? ?
??
??
Accuvoeding
Momenteel staan meerdere fabrikanten in de schijnwerpers met
(bijna) gecertificeerde elektromotoraangedreven vliegtuigen die
gevoed worden door stroom afkomstig uit boordaccu’s. Zo be-
machtigde het Sloveense Pipistrel recent als eerste een EASA-certi-
ficaat voor de tweepersoons Velis, terwijl Bye Aerospace met hun
eFlyer 2 ook hoge (Amerikaanse) certificatie-ogen gooit. Daarnaast
is het Hongaarse Magnus Aircraft al een tijdje in de weer met hun
tweepersoons eFusion. In het ‘zwaardere’ segment vliegen mo-
menteel al de bij het Amerikaanse luchtvaarttest- en ontwikkelbe-
drijf AerotEC ontwikkelde elektromotoraangedreven Cessna
C208B eCaravan en de DHC-2 Beaver ePlane1 van het Canadese
Harbour Air. Beide hebben een 750 pk sterke magniX 500 voor het
brandschot.
H55
Het Zwitserse bedrijf H55 kon dankzij financiële ondersteuning van
onder meer het Zwitserse kanton Valais onderzoeks-, productie- en
testfaciliteiten gaan realiseren. Dankzij deze ondersteuning kan H55
werk maken van de plannen om in 2022 elektrische aandrijfsyste-
men te leveren aan vliegtuigfabrikanten. De organisatie kwam in ju-
ni 2019 in het nieuws na de introductie van de bij BRM Aero ont-
wikkelde Bristel Energic dat wordt aangeboden als trainingsvliegtuig
voor vliegscholen en in alle facetten conform de CS 23-regelgeving
kan worden gecertificeerd. De Energic heeft een vliegduur van 1,5
uur waardoor er 45-60 minuten mee gevlogen zal kunnen worden
(de nodige reserves in acht nemend). De elektromotor levert maxi-
maal 90 kW (122,5 pk) en 65 kW (88 pk) continu. De 50 kW accu’s
kunnen binnen een uur worden opgeladen. Volgens H55 bedragen
de energiekosten zo’n zeven dollar per vlieguur. Volgens de BRM
Aero oprichter Milan Bristell bestaat in de trainingsmarkt behoefte
aan zwaardere vliegtuigen met een MtoW van 750 kg waardoor de
Energic in deze behoefte kan voorzien, omdat deze een MtoW
heeft van 850 kg en een nuttige lading van 200 kg. Het toestel kan
900 ft/min (274 m/min) klimmen.
Heeft in Engeland gevlogen: Pa-46-350 eMalibu.
Proefopstelling waterstoftank.
26-27-28_zeroavia.indd 27 21-07-20 11:42